Opdracht

Contractbeheerder Gezamenlijk Inkoop Elektriciteit en Gas

  • Aanvang opdracht 1 januari 2026
  • Einde opdracht Tot en met 31 december 2026
  • Verlenging 2x 12 maanden
  • Uren per week 12
  • Reageren t/m 03 november 2025 16:28 Je hebt nog 6 dagen
  • Plaatsingsdatum 27 oktober 2025

Organisatie
De Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen (GMR) is een samenwerkingsverband van zeventien gemeenten op basis van een gemeenschappelijke regeling. Tot de GMR behoren de gemeenten Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Mook en Middelaar, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen en Zevenaar.

Onze regio staat voor de uitdaging hoe om te gaan met groei van wonen, werken en mobiliteit, zodat we een balans kunnen vinden tussen levendige stedelijkheid en ontspannen leefbaarheid: groene groei!

Om dit te bereiken gaan de zeventien gemeenten die de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen vormen samen aan de slag met vijf opgaven: Circulaire regio, Productieve regio, Ontspannen regio, Groene groeiregio en Verbonden regio. Onze opgaven bevinden zich vooral op het gebied van ruimtelijke ontwikkeling (waaronder wonen, landschap, verkeer en mobiliteit) en sociaaleconomische ontwikkeling (waaronder werkgelegenheid, bedrijvigheid, recreatie, toerisme en cultuur). Binnen de regio en richting Den Haag en Brussel profileren we ons als dé Groene Metropoolregio van Nederland en als (inter)nationale circulaire topregio 2050.

Opdracht
Binnen de opgave Circulaire Regio verzorgt de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen namens 16 gemeenten en 5 gelieerde partijen de gezamenlijke inkoop van elektriciteit en gas.

De opdracht:
De GMR gemeenten hebben voor elektriciteit een lopend contract met energieleverancier. Dit contract moet beheerd worden en de voortgang van de afgesproken KPI’s moet bewaakt worden. Zo moet geborgd worden dat de elektriciteit 100% regionaal duurzaam opgewekt blijft en dat er ook aandacht besteed wordt aan circulariteit. Het contract voor gas loopt bij . een andere energieleverancier Het idee hierachter is dat er steeds meer groengas wordt ingekocht. In 2030 dient dat 100% groen gas zijn. De gemeenten hebben afgesproken flink te gaan besparen op hun gasgebruik om dit betaalbaar te houden.

De verantwoordelijkheden:

Binnen de GMR val je binnen het team voor de Circulaire regio bestaande uit de opgavemanager, procesondersteuner en speerpunt coördinatoren, aangevuld met diverse projectleiders.

Als contractbeheerder/inkoper heb je de volgende taken en verantwoordelijkheden:

  • Optreden als contactpersoon naar de energieleveranciers
  • Oppakken collectieve vragen/zaken rond de contracten
  • Namens de GMR het externe bureau aansturen dat de inkoop op de energiemarkt verzorgt
  • Beantwoorden van vragen van de 16 gemeenten over de zaken rond de inkoop en levering van energie
  • Zorgen dat er rapportages komen voor de 16 gemeenten en de gelieerde partijen
  • Informeren en tijdig betrekken van de bestuurlijk trekker
  • Optreden als projectleider voor de aanpak van de besparingsmaatregelen samen met de gemeenten en de energieleverancier, en hierin een pro-actieve, uitnodigende rol pakken
  • Beheer van Verticeraccount
  • Vervolg op de ontwikkelingen van regionale opwek van elektriciteit.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Je hebt tenminste 5 jaar ervaring in het werken bij een gemeentelijke cq. regionale overheid;
2. Je hebt een afgeronde relevante opleiding op minimaal WO-niveau
3. Je hebt in de afgelopen 5 jaar minimaal 2 jaar aantoonbare ervaring met inkoopvraagstukken ten aanzien van de energiemarkt.
4. Je hebt in de afgelopen jaar minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring als inkoper/contractbeheerder van grote energiecontracten.

Selectiecriteria te beoordelen door Flextender (weging, totaal 100 punten)
5. Je hebt in de afgelopen 5 jaar minimaal 2 jaar aantoonbare ervaring met inkoopvraagstukken ten aanzien van de energiemarkt.
    a. <2 jaar = 0 punten;
    b. >2 jaar = 20 punten;
    c. >3 jaar = 40 punten.
6. Je hebt bij voorkeur een afgeronde opleiding op omgevingsbeleid, planologie of ruimtelijke ontwikkeling.
    a. Nee = 0 punten;
    b. Ja = 25 punten.
7. Je hebt bij voorkeur meer dan 3 jaar ervaring binnen een samenwerkingsverband van meerdere gemeenten in relatie tot de opdracht.
    a. Nee = 0 punten;
    b. Ja = 35 punten.

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties

  • Pro-actief, in staat risico’s te onderkennen
  • Analytisch
  • Samenwerkend/teamspeler
  • Coördineren/organiseren
  • Resultaatgericht

Benodigd aantal professionals
1.

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de cv’s op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie Alle cv's cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.
De Alle cv's kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.
Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.
De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal Max € 115,-. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht €1,90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

CV-eisen
U voegt een cv van maximaal 3 pagina's A4 toe. (Indien het cv (incl. figuren, tabellen, voorblad en inhoudsopgave) langer is dan het toegestane aantal A4's, wordt deze enkel voor het toegestane aantal A4's beoordeeld, waarna de overige A4's buiten de beoordeling worden gehouden. Het cv is in het Nederlands gesteld in lettertype Arial 10 (of vergelijkbaar) en bij voorkeur in PDF-formaat. In het cv dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum (MAAND EN JAAR) van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld. NB. Het cv dient ter verificatie van de bij de eisen en gunningscriteria gegeven antwoorden. Daarnaast dient u bij alle eisen en de gunningscriteria kwaliteit de antwoorden/beschrijvingen in het bijbehorende veld "toelichting" van de applicatie in te vullen. Verwijzingen naar ALLEEN het cv en/of andere documenten bij de toelichting op de eisen en de gunningscriteria kwaliteit kan leiden tot uitsluiting).

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: ma-di-wo-do-vr.
Is hybride werken mogelijk: Ja.

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 6 november 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 4 november 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

  • Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste.  
  • Uitzend-/ en uitleenbedrijven moeten voldoen aan de voorwaarden voor disculpatie als gesteld in de wijziging leidraad invordering nr. BLKB2012/1062M.  
  • BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen Ja  
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi). 

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot woensdag 29 oktober 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op donderdag 30 oktober 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot maandag 3 november 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Laatste opdrachten

Bekijk alle opdrachten