Opdracht

Juridisch Beleidsadviseur Privaatrecht

  • Aanvang opdracht Z.s.m. Uiterlijk 1 december 2025
  • Einde opdracht 6 maanden
  • Verlenging 2x 6 maanden
  • Uren per week 32
  • Reageren t/m 06 november 2025 09:00 Je hebt nog 12 dagen
  • Plaatsingsdatum 24 oktober 2025

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en Gemeente Apeldoorn mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van Gemeente Apeldoorn. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). Gemeente Apeldoorn merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).

Over Apeldoorn
Met bijna 170.000 inwoners zijn we de elfde gemeente van Nederland. En we groeien door naar 180.000 inwoners. Met zo’n 2.000 collega’s dragen we bij aan de strategische doelen van de organisatie: Apeldoorn versterken als gezinsstad, duurzaam en ondernemend Apeldoorn en een toeristisch toplandschap.

Onze ambitie
De samenleving verandert continu. Dat vraagt ook iets voor onze organisatie. We willen wendbaar blijven en daarbij in control zijn. Onze uitvoeringskracht vergroten en ons strategisch vermogen versterken. Dat is een mooie ambitie en vraagt om mensen die die ambitie willen waarmaken. Samen werken we aan het Apeldoorn van morgen!

In onze organisatie werken we in vier thema’s waarbinnen de verschillende afdelingen opereren. De thema’s zijn Concern, Ruimte en Economie, Maatschappelijke ontwikkeling en Dienstverlening & Bedrijfsvoering.

Onze cultuur
De vier kernwaarden van de gemeente Apeldoorn zijn: vakmanschap, innovatiekracht, betrouwbaarheid en samenwerking. Ons vakmanschap wil zeggen dat onze kennis en kunde groot is. Onze innovatiekracht helpt ons om te kunnen reageren op de veranderingen om ons heen. Onze betrouwbaarheid blijkt uit het feit dat we zeggen wat we doen en doen wat we zeggen.

En tot slot zijn we stevig geworteld in de Apeldoornse samenleving en gaan we actief samenwerkingen aan met onze inwoners, ons bestuur, bedrijven, andere overheidsinstanties en natuurlijk ook binnen het stadhuis met elkaar. We weten dat we elkaar nodig hebben en dat bundeling van onze kennis, inzicht en visies op de toekomst leidt tot de beste oplossingen voor onze inwoners voor nu en voor later. We zien samenwerking ook niet als iets vrijblijvends. We investeren actief in samenwerkingen vanuit de overtuiging dat we samen meer kunnen bereiken dan alleen, en dat we samen ook verantwoordelijk zijn voor het eindresultaat.

Opdracht
De functie van juridisch beleidsadviseur Privaatrecht valt binnen de vakgroep juridisch advies en juridische kwaliteitszorg. Je wordt met name ingezet op brede privaatrechtelijke vraagstukken op het gebied van (Europees) aanbestedingsrecht, contractenrecht, aansprakelijkheidsrecht, staatssteunrecht, de wet markt en overheid en overige relevante privaatrechtelijke onderwerpen. Maar ook de algemeen bestuursrechtelijke vraagstukken waarmee de gemeente wordt geconfronteerd zijn jou niet vreemd. Concreet betekent dit dat jij:

  • een stevige adviesrol pakt in (complexe) vraagstukken. Je verzorgt hierbij de juridische advisering op brede privaatrechtelijke vraagstukken op het gebied van (Europees) aanbestedingsrecht, contractenrecht, aansprakelijkheidsrecht, de wet markt en overheid en overige privaatrechtelijke onderwerpen.
  • signaleert, volgt en evalueert ontwikkelingen en verricht onderzoek. Je vertaalt deze ontwikkelingen in voorstellen en zoekt draagvlak voor strategieën en presenteert effecten en doelstellingen.
  • in staat bent om bij privaatrechtelijke vraagstukken zowel schriftelijk als verbaal in heldere taal verschillende scenario’s met de daarbij horende risico’s te schetsen.

 

Als Juridisch beleidsadviseur Privaatrecht kom je bij de afdeling Juridische zaken te werken. De afdeling bestaat in hoofdzaak uit juristen die gemeente breed adviseren en procedures voeren. Binnen de afdeling zijn twee vakgroepen actief.

Dat zijn:

  • juridisch advies en juridische kwaliteitszorg;
  • bezwaar en beroep en juridische kwaliteitszorg. 

Jij komt te werken binnen de vakgroep Juridisch advies en juridische kwaliteitszorg.

De afdeling kenmerkt zich door collega’s die met overtuiging en lef en met een hoog verantwoordelijkheidsgevoel iedere dag aan het werk zijn. De werkdruk is stevig, maar men weet elkaar goed te vinden om met elkaar te sparren en als dat nodig is werk over te nemen. Er is zorg en aandacht voor elkaar. Daarnaast is er regelmatig ruimte voor leuke activiteiten die met elkaar georganiseerd worden.

Vereisten / knock-outcriteria

  1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag.
  2. Het ingediende CV bevat maximaal 5 pagina’s. Alle extra pagina’s boven de gevraagde 5 pagina’s worden niet beoordeeld door de aanbestedende dienst.
  3. De kandidaat is per 1 december beschikbaar, voor 32 uur per week.
  4. Het maximale uurtarief is €115,- exclusief BTW en inclusief reiskosten woon-werkverkeer en fee Flextender.
  5. Inschrijver mag maximaal 2 kandidaten aanbieden. Voor elke kandidaat die aangeboden wordt dient een aparte inschrijving te worden gedaan. Bij de inschrijving dient aangegeven te worden op welke datum de kandidaat kan starten met de werkzaamheden. Indien er onverhoopt toch meer dan twee kandidaten door dezelfde inschrijver worden ingediend, zullen enkel de eerste twee (op volgorde van binnenkomst) in behandeling genomen worden.
  6. Actuele aantoonbare werkervaring op de rechtsgebieden: Aanbestedingsrecht, contractenrecht en aansprakelijkheidsrecht.
  7. Een WO/masteropleiding Rechten afgerond.

Gunningscriteria te beoordelen door Flextender (weging, totaal 100 punten)

  1. De kandidaat heeft minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met juridische advisering bij een gemeentelijke- of andere overheidsorganisatie (maximaal 45 punten);

A: De kandidaat heeft minder dan 3 jaar werkervaring met juridische advisering bij een gemeentelijke organisatie of overheidsinstantie (0 punten);
B: De kandidaat heeft tussen de 3 en 4 jaar werkervaring met juridische advisering bij een overheidsinstantie (9 punten);
C: De kandidaat heeft tussen de 3 en 4 jaar werkervaring met juridische advisering bij een gemeentelijke organisatie (18 punten);
D: De kandidaat heeft minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring met juridische advisering bij een overheidsinstantie (27 punten);
E: De kandidaat heeft minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring met juridische advisering bij een gemeentelijke organisatie (45 punten).

  1. De kandidaat heeft aantoonbare stevige breed georiënteerde basis in het privaatrecht met onder meer de rechtsgebieden: Aanbestedingsrecht, contractenrecht, aansprakelijkheidsrecht, staatsteunrecht en wet markt- en overheid (maximaal 45 punten);

A: Minder dan 3 rechtsgebieden (0 punten);
B: 3 rechtsgebieden (9 punten);
C: 4 rechtsgebieden (18 punten);
D: 5 rechtsgebieden (27 punten);
E: Meer dan 5 rechtsgebieden (45 punten).

  1. Je hebt actuele aantoonbare werkervaring in het behandelen met politiek gevoelige dossiers op de genoemde rechtsgebieden (10 punten).

A: Geen ervaring (0 punten);
B: Wel ervaring (10 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties

-           de kandidaat is doortastend en besluitvaardig;

-           de kandidaat is overtuigend;

-           de kandidaat is oplossingsgericht;

-           de kandidaat is bestuurlijk sensitief;

-           de kandidaat heeft goede communicatieve vaardigheden, mondeling en schriftelijk.

Benodigd aantal professionals
1.

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
Inkoop van gemeente Apeldoorn beoordeelt de cv’s op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Opdrachtgever”.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De drie (3) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde selectiecriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten ontvangen op elke competentie een score (0, 3 of 5) van de opdrachtgever. Opdrachtgever behoudt zich het recht om de opdracht te gunnen aan inschrijving met de hoogste score op de competenties. Wanneer geselecteerde kandidaten onvoldoende scoren op de door de opdrachtgever beoordeelde competenties  zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht €1,90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr.
Is hybride werken mogelijk: Ja.

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 12 november 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 10 november 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie 

  • De leverancier of kandidaat wordt verplicht de NAW gegevens te delen in de inschrijving of uiterlijk bij de gesprekken planning aan Flextender
  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • Eenzelfde kandidaat in meerdere inschrijvingen. Het heeft voor de Gemeente Apeldoorn geen meerwaarde als eenzelfde kandidaat in meerdere inschrijvingen wordt aangeboden. Wij vragen inschrijvers hier alert op te zijn. Indien één kandidaat onverhoopt toch in verschillende inschrijvingen wordt aangeboden, zal enkel de inschrijving met het laagste tarief in behandeling worden genomen. Indien in deze situatie de tarieven hetzelfde zijn, zullen wij via loting bepalen welke inschrijving in behandeling genomen wordt.
  • Uitval gekozen kandidaat. Bij uitval van de gekozen kandidaat staat de gemeente Apeldoorn vrij om de tweede (2e) en vervolgens de derde (3e) kandidaat te selecteren voor hetzelfde aanbod.

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot woensdag 29 oktober 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op donderdag 30 oktober 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot donderdag 6 november 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Laatste opdrachten

Bekijk alle opdrachten