Manager Sociaal Domein
- Aanvang opdracht 5 januari 2026
- Einde opdracht 6 maanden
- Verlenging 1x 6 maanden
- Uren per week 28 tot 30
- Reageren t/m 02 december 2025 09:00 Je hebt nog 9 dagen
- Plaatsingsdatum 21 november 2025
Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Doetinchem mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de gemeente Doetinchem. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).
De organisatie
Gemeente Doetinchem is volop in ontwikkeling. De stevige groeiambitie van het bestuur (Doetinchem 2036) betekent dat er fors wordt geïnvesteerd. De groei van Doetinchem brengt ook nieuwe uitdagingen met zich mee in de stad en de dorpen, in beleidsontwikkeling én in de organisatie.
De organisatie staat er goed voor. De financiën zijn op orde en er is ruimte om te investeren. De afgelopen jaren is beleidsmatig veel ontwikkeld en stevig gestuurd op de financiële beheersing. De organisatie heeft zich in deze periode geleidelijk ontwikkeld langs drie ontwikkelopgaven. Deze ontwikkeling heeft een positieve effect gehad, maar voor de groeiambitie is meer nodig. Er is behoefte aan het verduidelijken van rollen, taken en verantwoordelijkheden en het creëren van condities voor doorontwikkeling en om een aantrekkelijke werkgever te blijven. Op 1 januari start de nieuwe gemeentesecretaris die deze ontwikkeling samen met het management en de organisatie verder vormgeeft.
Het management van de organisatie bestaat uit de gemeentesecretaris, 4 managers en de concerncontroller. De managers zijn verantwoordelijk voor de algehele sturing op de organisatie(ontwikkeling) en geven leiding aan teamleiders die samen met hun teams gepositioneerd zijn in domeinen.
Het Sociaal Domein kent 4 teams (Beleid & Maatschappij, LerenWerkt, Bureau voor Financiële Ondersteuning en het team regionaal sociaal domein Achterhoek) die worden aangestuurd door vier teamleiders. De uitvoering van een deel van de taken binnen het Sociaal Domein ligt bij verbonden partijen (Buurtplein, Laborijn, Sport-ID)
De opdracht
Als tijdelijke vervanging van de manager Sociaal Domein, zoeken we voor de duur van 6 maanden (met optie tot verlening van 6 maanden) een manager die zorgt voor continuïteit en het Sociaal Domein helpt een doorontwikkeling te maken in de organisatie.
Verantwoordelijkheden/ uit te voeren taken
De opdracht van de manager Sociaal domein is om:
- Als lid van het centrale managementteam een concern bijdrage te leveren aan de gewenste doorontwikkeling van de organisatie
- Op strategisch niveau inhoudelijk sturing te geven aan vier teamleiders gericht op het bevorderen van integraliteit en samenhang binnen het sociaal domein en met andere domeinen (de taken als leidinggevende en zorgmanager van de teamleiders wordt belegd bij een andere manager)
- Het strategisch ambtelijk bestuurlijk samenspel op de thema’s van het Sociaal Domein faciliteren en versterken
- Ambtelijk opdrachtgever voor de verbonden partijen (buurtplein bv, laborijn, Sport-ID, Amphion Cultuurbedrijf (incl. werkgever van het hoofd Techniek van Amphion)
- De gemeente Doetinchem te vertegenwoordigen in het regionale management overleg Sociaal Domein en in nauwe samenwerking met de teamleider(s) invulling te geven aan de rol van Doetinchem als mandaat of centrumgemeente
- Op basis van bestuurlijke besluitvorming over de positionering van het team Regionaal Sociaal Domein Achterhoek, zorgdragen voor een goed en zorgvuldig transitieproces op basis van een op te leveren plan van aanpak inclusief het in kaart brengen van de consequenties voor de gemeente Doetinchem en samen met de teamleiders te komen met een voorstel voor de inrichting van het domein en de herverdeling van taken- en verantwoordelijkheden tussen management en medewerkers
Vereisten/Knock out criteria
1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
2. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal wo bachelor niveau;
3. Uiterlijk beschikbaar per 5 januari 2026 voor minimaal 28 uur per week gedurende gehele opdracht, inclusief mogelijke verlenging;
4. Een maximum uurtarief van € 140,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer én fee Flextender;
5. Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring als manager op strategisch managementniveau in een gemeentelijke organisatie (Benoem dit duidelijk in het cv).
Selectiecriteria te beoordelen door Flextender (weging, totaal 100 punten)
6. Aantoonbare werkervaring met werken in een complexe politiek-bestuurlijke omgeving (Licht dit duidelijk toe in het cv) (20 punten);
7. Aantoonbare kennis van gemeentefinanciën, de P&C cyclus binnen gemeenten én specifiek binnen het maatschappelijk domein (20 punten);
8. Minimaal 5 jaar ervaring in de afgelopen 10 jaar als manager op strategisch niveau in een gemeentelijke organisatie, met aandachtsgebied sociaal domein (30 punten);
9. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met de implementatie van organisatieontwikkeling binnen het sociaal domein (30 punten).
Geef in het cv, maximaal 4 kantjes A4, duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.
Competenties
- Overziet het totaal, stuurt op hoofdlijnen, vertaalt bestuurlijke ambitie naar strategie en handelingsperspectieven die de inhoudelijke opgaven van de teams ondersteunen;
- In staat om mensen en organisatieonderdelen te verbinden;
- In staat om medewerkers en stakeholders mee te nemen in ontwikkelingen;
- Brengt structuur en duidelijkheid aan en stimuleert vernieuwing en innovatie;
- In staat om teamleiders inhoudelijk te coachen en te inspireren met oog voor kwaliteiten en talenten;
- Stevige gesprekspartner voor bestuurders, goed politiek-bestuurlijk kompas;
- Financieel onderlegd, kennis van gemeentelijke financiën;
- Prettige, positieve persoonlijkheid.
De eerste gesprekken vinden plaats op dinsdag 9 december 2025. Met maximaal twee kandidaten kan een tweede gesprek worden gepland op donderdag 11 december 2025.
Benodigd aantal professionals
1.
Beoordeling
Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de cv’s op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.
Stap 2: Selectie 5 cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.
De 5 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.
Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.
Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.
De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.
Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.
De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.
Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht € 1,90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.
CV-eisen
Maximaal 3 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Maandag t/m vrijdag, dagen in overleg.
Is hybride werken mogelijk: Ja.
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 9 december 2025 en eventueel op donderdag 11 december 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 5 december 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Overige informatie
- De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
- Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
- BYOD (bring your own device): voor deze opdracht niet van toepassing
Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot woensdag 26 november 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op donderdag 27 november 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.
De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot dinsdag 2 december 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.