Ervaren Projectmanager
- Aanvang opdracht 27-10-2025
- Einde opdracht 31-10-2026
- Verlenging 2x 6 maanden
- Uren per week 32-36
- Reageren t/m 06 oktober 2025 08:00 Je hebt nog 5 dagen
- Plaatsingsdatum 23 september 2025
LET OP!! Dit is een detacheringsopdracht met een driepartijenovereenkomst.
De inschrijver sluit een driepartijen detacheringsovereenkomst, waarbij de inschrijver als werkgever van de inhuurkracht, de inhuurkracht als betrokkene en het Kadaster als inlener ondertekent.
Let wel, de inschrijver en de inhuurkracht dienen hiervoor een (civielrechtelijke) arbeidsovereenkomst te hebben gesloten. Indien dit om welke reden dan ook niet mogelijk is, wordt uw inschrijving terzijde gelegd.
Op deze driepartijenovereenkomst is de Waadi van toepassing. Er zal daarom worden gecontroleerd op de vereiste registratie conform artikel 7a van de Waadi.
De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
Volgens Kadaster richtlijn dient iedere medewerker minimaal 2 dagen per week op kantoor in Apeldoorn aanwezig te zijn. Welke dagen dit zijn gaat in overleg met de manager en het team.
Kadaster
Het Kadaster registreert en verstrekt gegevens over de ligging van vastgoed in Nederland en de daarmee samenhangende rechten, zoals eigendom en hypotheek. Als zelfstandig bestuursorgaan is dat onze wettelijke taak. Onze gegevens bieden houvast bij het onderzoeken van maatschappelijke vraagstukken, of het nu gaat om de beste route voor een nieuwe snelweg, actuele ontwikkelingen op de woningmarkt of het in beeld brengen van leegstand.
Het Kadaster staat voor een structurele modernisering van zijn informatiehuishouding. De huidige archiefsystemen — waaronder SAP DMS, TAPS en Isilon Smartlock — voldoen niet langer aan de eisen van digitale duurzaamheid. Deze systemen missen essentiële functionaliteiten voor effectief informatiebeheer en sluiten onvoldoende aan op de behoefte aan integratie met moderne bedrijfsapplicaties.
Om deze uitdagingen het hoofd te bieden is het project DMS/RMA gestart, met als doel de implementatie van een toekomstbestendig Document Management Systeem (DMS) en een Records Management Applicatie (RMA). Deze voorziening vormt een cruciaal bouwblok voor het duurzaam, veilig en compliant beheren van digitale informatie. Het nieuwe systeem moet niet alleen voldoen aan archiefwetgeving, maar ook ondersteuning bieden voor procesinrichting, metadata, vernietiging en ontsluiting van informatie — zowel intern als extern.
Opdracht
De projectmanager is verantwoordelijk voor de aanbestedings- en implementatiefase van het DMS/RMA-product. De projectmanager bewaakt planning, budget en kwaliteit, scope, benefits en risico’s en borgt de verbinding van beleid, uitvoering en techniek. Dit projectmanager doet dit door te structureren, actief invulling te geven aan het managen van de verwachtingen, sturing te geven aan de teams en het organiseren van de besluitvorming. De business case en aanbestedingstrategie zijn reeds goedgekeurd.
De PM-rol voor DMS/RMA is geen full-time rol (20 uur/week). Daarom wordt deze gecombineerd met een 2e opdracht (16 uur/week). Dit betreft de Europese aanbestedingen van 2 technische tools. De huidige contracten verlopen op 31/12/25. Het betreft:
- DigiCert: leverancier van PKIoverheid-certificaten en publiek vertrouwde SSL-certificaten voor het beveiligen van digitale communicatie en systemen binnen het Kadaster.
- Layer7 API Gateway: centrale toegangspoort voor het beheren en beveiligen van API-verkeer. Deze gateway ondersteunt functionaliteiten zoals authenticatie, autorisatie, logging en protocoltransformatie.
De projectmanager is binnen deze 2e opdracht verantwoordelijk voor het aansturen van het aanbestedingsproces en het waarborgen van tijdige en correcte contractering. De implementatie valt hier buiten scope. Deze zal onder verantwoordelijkheid van de product owner uitgevoerd worden.
De projectmanager legt verantwoording af aan de opdrachtgever/stuurgroep en heeft de dagelijkse leiding van het project, binnen de vastgelegde kaders. De projectmanager onderhoudt het contact met product owner(s)/productmanager/programmamanager/opdrachtgever en overige stakeholders om een vloeiend proces te waarborgen en beslissingen voor te bereiden.
Belangrijkste technieken, methoden en tools
- Prince 2;
- Agile.
De belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zijn
- Stelt in overleg met stakeholders vast wat de voor het betreffende project meest optimale projectaanpak is en legt dit vast in een Project Initiation document;
- Richt de projectorganisatie in en maakt daarbij waar mogelijk gebruik van bestaande organisatiestructuren (waaronder DevOps teams);
- Inventariseert, analyseert en rapporteert over projectrisico’s en -issues richting opdrachtgever en/of stuurgroep, formuleert beheersmaatregelen en managet risico’s en issues;
- Rapporteert over voortgang, bestedingen en afwijkingen ten opzichte van de kaders die zijn vastgesteld (in de business case of het projectplan);
- Bewaakt de scope van het project (samen met productowner/productmanager/en opdrachtgever) en rapporteert over afwijkingen ten opzichte van het vastgestelde plan;
- Initieert en onderhoudt proactief relaties met verschillende stakeholders. Kent en managet hun verwachtingen en informeert hen op de juiste momenten om zodoende de projectdoelstellingen te realiseren;
- Zorgt voor communicatie via de meest effectieve lijn(en) van en naar opdrachtgever en stakeholders. Stimuleert en adviseert over besluitvorming conform de projectgovernance;
- Zorgt voor overdracht van project naar de staande organisatie.
Vereisten / knock-outcriteria
Let op: motiveer (kort) in het CV per knock-outcriterium hoe u hieraan voldoet. Per leverancier mag 1 offerte worden ingediend op deze aanvraag.
- De inschrijver sluit een driepartijen detacheringsovereenkomst af, waarbij de inschrijver als werkgever van de inhuurkracht, de inhuurkracht als betrokkene en het Kadaster als inlener ondertekent. Let wel, de inschrijver en de inhuurkracht dienen hiervoor een (civielrechtelijke) arbeidsovereenkomst te hebben gesloten. Indien de inschrijver niet aan deze eis voldoet, wordt de inschrijving ter zijde gelegd;
- Een maximum uurtarief van € 115 exclusief btw, inclusief woon-werkverkeer en fee Flextender en overige kosten;
- Het CV dient in het Nederlands te zijn opgesteld en mag niet langer zijn dan maximaal 5 pagina’s A4;
- De kandidaat beheerst de Nederlandse taal vloeiend, in woord en geschrift;
- Minimaal HBO/WO werk- en denkniveau;
- Minimaal 5 jaar ervaring als IT Projectmanager;
- Kennis van- en minimaal 3 jaar ervaring met PRINCE2 en Agile;
- Aantoonbare kennis en ervaring met aanbestedingsprojecten (minimaal 3 aanbestedingen);
- Aantoonbare ervaring met succesvol samenwerken met DevOps teams en omgevingen;
- Minimaal 1 jaar ervaring met een overheidsorganisatie die wettelijke taken uitvoert en opereert in een breed stakeholderveld met een politiek/bestuurlijk karakter;
- Ervaring in minimaal 1 project in het domein van Document Management en Record Management.
Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten) verdeeld in:
13. Expertise en competenties (weging max. 40 punten)
U toont duidelijk aan welke wijze de door u geleverde expertise en competenties (soft en hard skills) binnen de geschetste situatie een bijdrage leveren aan te behalen resultaten. (max. 300 woorden) (zie ook Opdracht omschrijving en verantwoordelijkheden).
Weging (staffel)
- Antwoord sluit volledig aan en is onderbouwd met concrete voorbeelden (40 punten);
- Antwoord sluit voldoende aan (20 punten);
- Antwoord sluit onvoldoende aan en is onvoldoende onderbouwd (10 punten);
- Antwoord sluit niet aan (0 punten).
14. Projectplanning en besturing (weging max. 50 punten)
U geeft een beschrijving van aanpak (max. 400 woorden) voor de fase waarin het geschetste DMS/RMA project zich nu bevindt, waaruit blijkt dat u ervaring heeft met aanbestedingstrajecten, implementatie van DMS/RMA systemen, het werken in een hybride project/agile omgeving (zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden).
Weging (staffel)
- Antwoord sluit volledig aan en is onderbouwd met concrete voorbeelden (50 punten);
- Antwoord sluit voldoende aan (30 punten);
- Antwoord sluit onvoldoende aan en is onvoldoende onderbouwd (10 punten);
- Antwoord sluit niet aan (0 punten).
15. Kennis van de Archiefwet, de Wet Open Overheid (WOO), en het rijksbrede programma Open op Orde (OOO) is een pre (weging max.10 punten)
Beschrijf in welke opdracht u deze kennis hebt opgebouwd en hoe diep uw kennis reikt.
Weging (staffel)
- Antwoord sluit volledig aan en is onderbouwd met concrete voorbeelden (10punten);
- Antwoord sluit voldoende aan (8 punten);
- Antwoord sluit onvoldoende aan en is onvoldoende onderbouwd (5 punten);
- Antwoord sluit niet aan (0 punten).
Competenties
- Resultaatgericht;
- Plannen en organiseren;
- Analytisch vermogen;
- Netwerken;
- Helicopterview;
- Overtuigingskracht;
- Communicatief zowel schriftelijk als mondeling sterk;
- Sturend vermogen;
- Onafhankelijkheid
Beoordeling
Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de cv’s op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.
Stap 2: Selectie van cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend.
Stap 3: Beoordeling door opdrachtgever
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.
De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde selectiescriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.
Stap 4: Verificatiegesprek
In het verificatiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel. Het verificatiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie.
De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de opdrachtgever het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.
Tarief
Minimaal € 100,-
Maximaal € 115,-
Het tarief is inclusief alle overige kosten met uitzondering van de kosten voor eventuele dienstreizen en opleidingskosten (zoals vermeld in de overeenkomsten). Een tussentijdse verhoging van het genoemde uurtarief is niet mogelijk.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht €1,90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s A4, opgesteld in het Nederlands. De motivaties op de eisen en de antwoorden op de gunningscriteria dienen ook binnen dit aantal pagina’s te worden beantwoord.
Overige informatie
Conceptovereenkomsten
- Voor deze opdracht gaat het Kadaster een driepartijen-overeenkomst aan met de opdrachtnemer in lijn met de overeenkomst zoals vermeld onder de inkoopvoorwaarden, te weten:
- 1d Detacheringsovereenkomst
- Voor deze opdracht gaat Flextender een tweepartijen-overeenkomst aan met de opdrachtnemer in lijn met de overeenkomst zoals vermeld onder de inkoopvoorwaarden.
Contractpartijen
Het Kadaster gaat uitsluitend met de inschrijvende partij de overeenkomst aan.
Voorwaarden
Op deze offerteaanvraag zijn uitsluitend de inkoopvoorwaarden (ARVODI 2025) en de concept overeenkomst van het Kadaster van toepassing. Eventuele andere voorwaarden worden van de hand gewezen.
Per leverancier mag 1 offerte worden ingediend op deze aanvraag.
Geheimhoudingsverklaring
Het Kadaster verplicht geselecteerde Inschrijver haar in te zetten kandidaat een geheimhoudingsverklaring (zie bijlage 2c) te laten tekenen. De geheimhoudingsverklaring dient bij het Kadaster ondertekend in het bezit te zijn bij aanvang van de werkzaamheden.
VOG
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
WAADI
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
Acquisitie
Acquisitie naar aanleiding van deze opdracht is niet gewenst.
Flextender als bemiddelaar
Voor deze opdracht treedt Flextender op als bemiddelaar. Ook maakt het Kadaster gebruik van de dienstverlening van Flextender voor de urenregistratie van de werkzaamheden. Dat betekent dat de opdrachtnemer een rechtstreekse opdrachtovereenkomst aangaat met het Kadaster wat betreft de uitvoering van de werkzaamheden. En daarnaast gaat de opdrachtnemer een aparte overeenkomst met Flextender aan waarin de vergoeding voor de geleverde bemiddeling en het verplichte gebruik van het urenregistratie-systeem van Flextender worden vastgelegd.Het Kadaster zal voor deze opdracht een twee- óf driepartijen overeenkomst aangaan met de opdrachtnemer.
Flextender zal voor deze opdracht een tweepartijen-overeenkomst aangaan met de opdrachtnemer, te weten: Bemiddelingsovereenkomst Flextender.
Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot vrijdag 26 september 2025 08:00 de vragen en bijbehorende antwoorden worden op maandag 29 september 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.
Datum verificatiegesprekken
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 16 oktober 2025. Deze datum staat vast en hier wordt niet van afgeweken.
De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 15 oktober 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot maandag 6 oktober 2025 08:00. Tot die tijd kunt u reageren.