Opdracht

Business Analist CRM

  • Aanvang opdracht 1 december 2025
  • Einde opdracht Tot en met 31 mei 2026
  • Verlenging 2x 6 maanden
  • Uren per week 32 tot 36
  • Reageren t/m 10 november 2025 08:00 Je hebt nog 11 dagen
  • Plaatsingsdatum 28 oktober 2025

LET OP!! Dit is een detacheringsopdracht met een driepartijenovereenkomst.
De inschrijver sluit een driepartijen detacheringsovereenkomst, waarbij de inschrijver als werkgever van de inhuurkracht, de inhuurkracht als betrokkene en het Kadaster als inlener ondertekent.

Let wel, de inschrijver en de inhuurkracht dienen hiervoor een (civielrechtelijke) arbeidsovereenkomst te hebben gesloten. Indien dit om welke reden dan ook niet mogelijk is, wordt uw inschrijving terzijde gelegd. 

Op deze driepartijenovereenkomst is de Waadi van toepassing. Er zal daarom worden gecontroleerd op de vereiste registratie conform artikel 7a van de Waadi.

De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend. 

Volgens Kadaster richtlijn dient iedere medewerker minimaal 2 dagen per week op kantoor aanwezig te zijn. Welke dagen dit zijn gaat in overleg met de manager en het team.

Kadaster
Het Kadaster registreert en verstrekt gegevens over de ligging van vastgoed in Nederland en de daarmee samenhangende rechten, zoals eigendom en hypotheek. Als zelfstandig bestuursorgaan is dat onze wettelijke taak. Onze gegevens bieden houvast bij het onderzoeken van maatschappelijke vraagstukken, of het nu gaat om de beste route voor een nieuwe snelweg, actuele ontwikkelingen op de woningmarkt of het in beeld brengen van leegstand.

Opdracht
Uiterlijk eind 2027 moet het Kadaster haar systemen voor Customer Relation Management, (CRM), VerkoopOrderManagement (VOM)en de Product Diensten catalogus (PDC) hebben vervangen; een transitie die veel impact op de organisatie heeft en veel diensten raakt. Hierbij gaan we niet as is over maar gebruiken we het moment om op te schonen en processen optimaal in te richten. Generiek waar het kan en uniek waar het nodig is.

Voor de uitvoer van dit project genaamd Klant- en OrderSysteem Modernisering en Optimalisatie (KOSMO) is een projectorganisatie en een verandermanagementteam ingericht. De afdeling Operatie Dienstverlening Registratie (ODR) heeft een belangrijke taak bij het beheer van de systemen en het optimaliseren van de klantprocessen en neemt vanuit die scope deel aan het project. ODR is daarom ook de opdrachtgever van de Business Analist (BA). Tijdens de voorbereidingen voor de aanbesteding is duidelijk geworden dat het een complex speelveld is. Zodra de implementatie voorbereidingen starten is het van cruciaal belang dat dit complexe speelveld inzichtelijk is gemaakt op procesniveau. Het Kadaster heeft hiermee kennis en ervaring  om met de (nog te selecteren) leverancier inrichtingskeuzes te maken voor het nieuwe systeem.

De BA ondersteunt, de business in eerste instantie met het vastleggen van bedrijfsprocessen van het Kadaster van oriëntatie tot facturatie en productie. In tweede instantie ook met het verbeteren en herinrichten hiervan. In dit geval gaat het om de processen gerelateerd aan het CRM, VOM en PDC. Meer specifiek wordt hier de keten bedoeld die relateert aan de voornoemde procesgebieden. De BA vervult hierbij een sleutelrol tussen de verschillende implementatieteams, dienst en product development teams en afdelingen zoals IT, security, privacy, HR, finance, Klantinteractie, etc, maar ook de teamleden van de betrokken leveranciers. Het ondersteunen en richting geven aan de verandering is onderdeel van de opdracht.

Het belangrijkste in het KOSMO traject is dat de vastlegging van de processen vanaf het eerste moment wordt gedaan. Hierbij maak de BA  gebruik van de proces informatie die al aanwezig is en bouwt daarop voort. Veel is in de huidige situatie nog niet of slechts gedeeltelijk vastgelegd, deels omdat de processen niet bestaan en deels omdat zaken nog niet uniform zijn vastgelegd.

De BA werkt nauw samen met de vier adviseurs in het klantdomein binnen ODR, die uiteindelijk de processen in beheer gaan nemen. Daarnaast neemt de BA binnen het project deel aan werkgroepen en werkt nauw samen met de projectmananagers.  Voor de specifieke processen en details van het nieuwe systeem gaat de BA zelfstandig in gesprek met het team van de CRM leverancier en de relevante afdelingen binnen het Kadaster. Dit laatste om vast te stellen welke veranderingen successievelijk moeten worden doorgevoerd om het doel (de doelarchitectuur) te halen, maar ook om input over de huidige processen te krijgen.

Tevens wordt van de BA verwacht dat hij/zij vragen stelt waarom bepaalde keuzes zijn gemaakt en kritisch is op (overbodig) handmatig werk en risico’s die daarbij spelen. Bij het herinrichten moet rekening gehouden worden met de mogelijkheden van de nog te selecteren nieuwe leverancier, en wordt gewerkt volgens het ESSA principe (Elimineren, Standaardiseren, Simplificeren en Automatiseren).    

Belangrijkste technieken, methoden en tools

  • SAP-ECC 6.0 Ehp 8; 
  • SAP-CRM 7.0 Ehp 4;
  • Product Diensten Catalogus beheren we in ECC;
  • Blue Dolphin procesmodelmodel;
  • Archimate;
  • Visio;
  • Lean;
  • BPMN 2.0.

De belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zijn

  • Opstellen, analyseren en uitwerken van de genoemde processen volgens de BPMN 2.0 in de Kadaster tooling;
  • Het beoordelen van deze processen en het aanreiken van verbetervoorstellen met bijbehorende impact op de organisatie;
  • Projectmatige samenwerking: Fungeren als schakel in het project tussen interne stakeholders en vertegenwoordigers van de externe leverancier vanuit de afdeling ODR mbt het vastleggen van de processen;
  • Je bent in staat om te bepalen welke processen vastgelegd moeten worden om de omzetting naar het nieuwe CRM systeem mogelijk te maken.

Vereisten / knock-outcriteria
Let op: motiveer (kort) in het CV per knock-outcriterium hoe U hieraan voldoet.

  1. De inschrijver sluit een driepartijen detacheringsovereenkomst af, waarbij de inschrijver als werkgever van de inhuurkracht, de inhuurkracht als betrokkene en het Kadaster als inlener ondertekent. Let wel, de inschrijver en de inhuurkracht dienen hiervoor een (civielrechtelijke) arbeidsovereenkomst te hebben gesloten. Indien de inschrijver niet aan deze eis voldoet, wordt de inschrijving ter zijde gelegd;
  2. Een maximum uurtarief van € 110,- exclusief btw, inclusief woon-werkverkeer en fee Flextender en overige kosten;
  3. Het CV dient in het Nederlands te zijn opgesteld en mag niet langer zijn dan maximaal 6 pagina’s A4 (de motivaties op de eisen en de antwoorden op de gunningscriteria dienen ook binnen dit aantal pagina’s te worden beantwoord);
  4. De CV bevat een korte motivatie opgesteld door de kandidaat waarom kandidaat deze opdracht bij hem/haar past;
  5. De kandidaat beheerst de Nederlandse taal vloeiend, in woord en geschrift;
  6. HBO/WO werk- en denkniveau en een gerichte vakopleiding op het gebied van business- en informatieanalyse en modelleermethoden, bijvoorbeeld Bedrijfskunde, Informatica of een vergelijkbare discipline;
  7. De BA is aantoonbaar op de hoogte van gangbare standaarden en procesmodellen en eerder, minimaal 5 jaar, betrokken geweest is bij vergelijkbare trajecten, waarbij afdeling overstijgende procesanalyses zijn uitgevoerd. Benoem en beschrijf concreet (geen abstracte termen) in de toelichting de ervaring waaruit dit blijkt;
  8. De BA heeft in de periode 2019-heden minstens 3 jaar aantoonbaar ervaring opgedaan als businessanalist binnen een overheidsorganisatie of corporate bedrijven. Benoem en beschrijf concreet (geen abstracte termen) in de toelichting de ervaring waaruit dit blijkt.

Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten) verdeeld in:

9. U beschikt over aantoonbare en relevante ervaring met de gevraagde werkzaamheden. Geef aan hoe uw ervaring en competenties aansluiten bij de opdracht. Beschrijf aan de hand van een praktijkvoorbeeld concreet uw rol en ervaring met het vastleggen en analyseren van processen, waarbij u zowel de behoeften van de business als de mogelijkheden van ICT begrijpt en verbindt. Neem hier ook uw aanpak en resultaat in mee. Kennis van en ervaring met een uitvoeringsorganisatie is een pré.

Beoordeling: De mate waarin de voorbeelden aansluiten bij de werkzaamheden van het Kadaster (weging max. 40 punten).

Weging (staffel)

a. Antwoord sluit volledig aan en is onderbouwd met concrete voorbeelden (40 punten);
b. Antwoord sluit voldoende aan (30 punten);
c. Antwoord sluit onvoldoende aan en is onvoldoende onderbouwd (10 punten);
d. Antwoord sluit niet aan (0 punten).


10. U laat via een casus zien hoe u medewerkers van allerlei niveaus en disciplines mee neemt met modelleermethoden en maakt daarbij zelf de vertaling van de taal van de business naar stroomdiagrammen en modellen (o.b.v. BPMN 2.0). Gaarne toelichten in welke situatie welke analytische vaardigheden zijn ingezet om complexe informatie te vertalen naar begrijpelijke inzichten.

Beoordeling: De mate waarin de casus en voorbeelden relevant zijn en de oplossingen aansluiten bij de wensen van het Kadaster (weging max. 30 punten).

Weging (staffel)

a. Antwoord sluit volledig aan en is onderbouwd met concrete voorbeelden (30 punten);
b. Antwoord sluit voldoende aan (20 punten);
c. Antwoord sluit onvoldoende aan en is onvoldoende onderbouwd (10 punten);
d. Antwoord sluit niet aan (0 punten).

11. Gaarne toelichten hoe u de sterke communicatieve vaardigheden inzet om effectieve samenwerkingen met diverse belanghebbenden te bewerkstelligen in het bereiken van de doelen.

Beoordeling: Hoe beter de expertise en competenties aansluiten bij de wensen van het Kadaster en de geschetste situatie hoe hoger de score (weging max. 30 punten).

Weging (staffel)

a. Antwoord sluit volledig aan en is onderbouwd met concrete voorbeelden (30 punten);
b. Antwoord sluit voldoende aan (20 punten);
c. Antwoord sluit onvoldoende aan en is onvoldoende onderbouwd (10 punten);
d. Antwoord sluit niet aan (0 punten).

Competenties 

  • Sterke communicatieve en projectmatige vaardigheden;
  • Structureert en organiseert de processen en het werk;
  • Kan makkelijk kennis overdragen en mensen stimuleren;
  • Kan makkelijk mensen stimuleren en kennis overdragen;
  • Focus op gebruikerservaring en procesverbetering;
  • Maakt zelf een planning en stuurt zelf op resultaten;
  • Teamplayer;
  • Kan makkelijk schakelen tussen lijn en projectorganisatie.

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de cv’s op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie van cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend.

Stap 3: Beoordeling door opdrachtgever
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.
De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde selectiescriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Verificatiegesprek
In het verificatiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel. Het verificatiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de opdrachtgever het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Tarief
Maximaal € 110,00
Het tarief is inclusief alle overige kosten met uitzondering van de kosten voor eventuele dienstreizen en opleidingskosten (zoals vermeld in de overeenkomsten). Een tussentijdse verhoging van het genoemde uurtarief is niet mogelijk.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht €1,90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen
Maximaal 6 pagina’s A4, opgesteld in het Nederlands. De motivaties op de eisen en de antwoorden op de gunningscriteria dienen ook binnen dit aantal pagina’s te worden beantwoord.

Overige informatie

Conceptovereenkomsten

  • Voor deze opdracht gaat het Kadaster een driepartijen-overeenkomst aan met de opdrachtnemer in lijn met de overeenkomst zoals vermeld onder de inkoopvoorwaarden, te weten:
    • 1d Detacheringsovereenkomst
  • Voor deze opdracht gaat Flextender een tweepartijen-overeenkomst aan met de opdrachtnemer in lijn met de overeenkomst zoals vermeld onder de inkoopvoorwaarden.


Contractpartijen
Het Kadaster gaat uitsluitend met de inschrijvende partij de overeenkomst aan.

Voorwaarden
Op deze offerteaanvraag zijn uitsluitend de inkoopvoorwaarden (ARVODI 2025) en de concept overeenkomst van het Kadaster van toepassing. Eventuele andere voorwaarden worden van de hand gewezen.

Per leverancier mag  één offerte worden ingediend op deze aanvraag.

Geheimhoudingsverklaring 
Het Kadaster verplicht geselecteerde Inschrijver haar in te zetten kandidaat een geheimhoudingsverklaring (zie bijlage 2c) te laten tekenen. De geheimhoudingsverklaring dient bij het Kadaster ondertekend in het bezit te zijn bij aanvang van de werkzaamheden.

VOG
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

WAADI
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Acquisitie
Acquisitie naar aanleiding van deze opdracht is niet gewenst. 

Flextender als bemiddelaar
Voor deze opdracht treedt Flextender op als bemiddelaar. Ook maakt het Kadaster gebruik van de dienstverlening van Flextender voor de urenregistratie van de werkzaamheden. Dat betekent dat de opdrachtnemer een rechtstreekse opdrachtovereenkomst aangaat met het Kadaster wat betreft de uitvoering van de werkzaamheden. En daarnaast gaat de opdrachtnemer een aparte overeenkomst met Flextender aan waarin de vergoeding voor de geleverde bemiddeling en het verplichte gebruik van het urenregistratie-systeem van Flextender worden vastgelegd.
Het Kadaster zal voor deze opdracht een twee- óf driepartijen overeenkomst aangaan met de opdrachtnemer.

Flextender zal voor deze opdracht een tweepartijen-overeenkomst aangaan met de opdrachtnemer, te weten: Bemiddelingsovereenkomst Flextender.

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot vrijdag 31 oktober 2025, 08:00 uur de vragen en bijbehorende antwoorden worden op maandag 3 november 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

Datum verificatiegesprekken
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 18 november 2025. Deze datum staat vast en hier wordt niet van afgeweken.
De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 12 november 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot maandag 10 november 2025, 08:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Laatste opdrachten

Bekijk alle opdrachten