Opdracht

Ervaren Regisseur Omgevingsvergunningen

  • Aanvang opdracht 1 januari 2026
  • Einde opdracht 6 maanden
  • Verlenging 3x 6 maanden
  • Uren per week 32 tot 36
  • Reageren t/m 18 november 2025 09:00 Je hebt nog 18 dagen
  • Plaatsingsdatum 30 oktober 2025

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en Gemeente Apeldoorn mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van Gemeente Apeldoorn. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). Gemeente Apeldoorn merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).

Over Apeldoorn
Met bijna 170.000 inwoners zijn we de elfde gemeente van Nederland. En we groeien door naar 180.000 inwoners. Met zo’n 2.000 collega’s dragen we bij aan de strategische doelen van de organisatie: Apeldoorn versterken als gezinsstad, duurzaam en ondernemend Apeldoorn en een toeristisch toplandschap.

Onze ambitie
De samenleving verandert continu. Dat vraagt ook iets voor onze organisatie. We willen wendbaar blijven en daarbij in control zijn. Onze uitvoeringskracht vergroten en ons strategisch vermogen versterken. Dat is een mooie ambitie en vraagt om mensen die die ambitie willen waarmaken. Samen werken we aan het Apeldoorn van morgen!

In onze organisatie werken we in vier thema’s waarbinnen de verschillende afdelingen opereren. De thema’s zijn Concern, Ruimte en Economie, Maatschappelijke ontwikkeling en Dienstverlening & Bedrijfsvoering.

Onze cultuur
De vier kernwaarden van de gemeente Apeldoorn zijn: vakmanschap, innovatiekracht, betrouwbaarheid en samenwerking. Ons vakmanschap wil zeggen dat onze kennis en kunde groot is. Onze innovatiekracht helpt ons om te kunnen reageren op de veranderingen om ons heen. Onze betrouwbaarheid blijkt uit het feit dat we zeggen wat we doen en doen wat we zeggen.

En tot slot zijn we stevig geworteld in de Apeldoornse samenleving en gaan we actief samenwerkingen aan met onze inwoners, ons bestuur, bedrijven, andere overheidsinstanties en natuurlijk ook binnen het stadhuis met elkaar. We weten dat we elkaar nodig hebben en dat bundeling van onze kennis, inzicht en visies op de toekomst leidt tot de beste oplossingen voor onze inwoners voor nu en voor later. We zien samenwerking ook niet als iets vrijblijvends. We investeren actief in samenwerkingen vanuit de overtuiging dat we samen meer kunnen bereiken dan alleen, en dat we samen ook verantwoordelijk zijn voor het eindresultaat.

Opdracht

De gemeente Apeldoorn is op zoek naar 1-5 ervaren regisseurs omgevingsvergunningen.

Je werkt vanuit de afdeling Omgevingsrecht en Vergunningen voor de keten van ruimtelijke ordening, vergunningverlening,

toezicht en handhaving. Binnen de afdeling is de vakgroep Vergunningverlening, die nu bestaat uit ca. 25 toppers, op zoek naar een ervaren regisseur omgevingsvergunningen voor minimaal 32 en maximaal 36 uur per week. Je werkt  tenminste 50% op de werklocatie (Stadhuis Apeldoorn).

Als ervaren regisseur omgevingsvergunningen vragen we het volgende van je:

  • Je bent de spin in het web als het gaat om omgevingsvergunningaanvragen
  • Je coördineert zwaardere en complexe bouwplannen en bouwaanvragen en toetst en verleent omgevingsvergunningen. Ook als er sprake is van afwijking van omgevingsplannen(zowel bouwen als strijdig gebruik).
  • Je bent inhoudelijk en procesmatig verantwoordelijk voor de kwaliteit en de tijdige afdoening van vergunningaanvragen.
  • De omgevingsplantoets doe je zelf, voor zaken als Bouwbesluit, ruimtelijke kwaliteit, detailhandel, verkeer, ecologie etc. schakel je waar nodig interne adviseurs in.
  • Als een vergunningaanvraag het actuele gemeentelijke beleid raakt, signaleer je dat en leg je de verbinding met collega’s die verantwoordelijk zijn voor dit beleid.
  • Ook het intern en extern verstrekken van informatie over deze zaken hoort bij je werk.
  • Je bent inhoudelijk en procesmatig verantwoordelijk voor de kwaliteit en de tijdige afdoening van vergunningaanvragen.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag
2. Maximaal 4 kandidaten per bureau/ Inschrijver
3. Het ingediende CV bevat maximaal 5 pagina’s. Alle extra pagina’s boven de gevraagde 5 pagina’s worden niet beoordeeld door de aanbestedende dienst.
4. Inzetbaar vanaf 1 januari 2026 voor 32 tot 36 uur per week. De inschrijver dient aan te geven voor hoeveel uur de kandidaat beschikbaar is.
5. Uurtarief maximale tarief is € 105,- exclusief BTW en inclusief reiskosten woon-werverkeer en fee Flextender.
6. Afgeronde Hbo-/WO-opleiding Omgevingsrecht of Bouwkunde, of een Mbo-opleiding Bouwkunde aangevuld met AWB1 en AWB2 en/of opleiding Bouwbesluit/Besluit Bouwwerken Leefomgeving of vergelijkbare opleiding
7. De kandidaat voldoet aan de functie-eisen die gesteld zijn in het functieprofiel.

Gunningscriteria te beoordelen door Flextender (weging, totaal 100 punten)
8. Mate van ervaring binnen het werkveld – maximaal 30 punten
    a: Geen relevante ervaring in het werkveld of <3 jaar ervaring in het werkveld  bij één of meerdere gemeenten - 0 punten
    b: 3–5 jaar relevante ervaring in het werkveld  bij één of meerdere gemeenten - 15 punten.
    c: 5–7 jaar relevante ervaring in het werkveld bij één of meerdere gemeenten en passend bij de opdracht -  30 punten.
9. Mate van ervaring binnen provincie Gelderland in afgelopen 3 jaar – maximaal 10 punten
    a: Geen ervaring in provincie Gelderland - 0 punten.
    b: Ervaring in Gelderland >3 jaar geleden - 5 punten.
    c: Opdrachten binnen Gelderland in het werkveld in afgelopen 3 jaar - 10 punten.
10. Mate van kennis van het vakgebied – maximaal 20 punten
    a: Geen aantoonbare kennis - 0 punten.
    b: Basiskennis, goed toepasbaar - 10 punten.
    c: Goede kennis, passend bij opdracht - 20 punten.
11. Mate van kennis van de nieuwe Omgevingswet en ontwikkelingen wetgeving/ jurisprudentie – maximaal 20 punten
    a: Geen aantoonbare kennis - 0 punten.
    b: Basiskennis, goed toepasbaar - 10 punten.
    c: Volgt actief ontwikkelingen, past deze toe - 20 punten.
12. Mate van ervaring met politiek gevoelige en bouwkundig complexe situaties – maximaal 10 punten
    a: Geen ervaring - 0 punten.
    b: Aantoonbare ervaring met gevoelige projecten - 8 punten.
    c: Meerdere complexe dossiers succesvol begeleid.- 10 punten
13. Mate van ervaring met Centric Leefomgeving of vergelijkbaar – maximaal 10 punten
    a: Geen ervaring of kennis - 0 punten.
    b: Geen ervaring, wel bereid tot leren - 2 punten.
    c: Goede kennis van en ervaring met systemen voor omgevingsvergunningen - 5 punten.
    d: Goede kennis van en ervaring met  vergunningensysteem van Centric Leefomgeving toegepast op omgevingsvergunningen - 10 punten.

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties
Vakinhoudelijke deskundigheid: Beschikt over gedegen kennis van het vakgebied en weet deze effectief toe te passen in uiteenlopende en complexe vraagstukken.

  • Zelfstandigheid: Werkt proactief en zelfstandig, neemt verantwoordelijkheid voor eigen werk en bewaakt zowel voortgang als kwaliteit.
  • Oplossingsgerichtheid: Benadert uitdagingen met een praktische en resultaatgerichte houding, waarbij hij/zij kansen benut en obstakels doelgericht aanpakt.
  • Analytisch vermogen: Heeft een scherp oog voor detail en weet informatie snel en effectief te doorgronden, analyseren en vertalen naar concrete acties.
  • Klantgerichtheid: Heeft oog voor de wensen en belangen van interne en externe klanten en weet hier adequaat op in te spelen met passende oplossingen.
  • Communicatieve vaardigheden: Communiceert helder, overtuigend en doelgericht, afgestemd op diverse stakeholders binnen en buiten de organisatie.
  • Omgevingssensitiviteit: Beweegt zich effectief binnen een bestuurlijk-politieke context en heeft een goed ontwikkeld gevoel voor verhoudingen en gevoeligheden.

Benodigd aantal professionals
1-5.

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
Inkoop van gemeente Apeldoorn beoordeelt de cv’s op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria c.q. selectiecriteria te beoordelen door Opdrachtgever”.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De vijf (5) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde selectiecriteria en voldoen aan de eisen worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
Tijdens het selectiegesprek beoordeelt de opdrachtgever in hoeverre de kandidaten voldoen aan het eerder beschreven profiel, met nadruk op de gevraagde competenties. Het gesprek wordt gevoerd door minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie.

Elke kandidaat ontvangt per competentie een score van de opdrachtgever:
- voldoet (bijna) niet aan competenties (0 punten)
- voldoet voldoende aan competenties (3 punten)
- voldoet (nagenoeg) volledig aan competenties (5 punten)

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die tijdens het selectiegesprek de hoogste totaalscore behaalt op de beoordeelde competenties. Indien een kandidaat op één of meerdere competenties een onvoldoende (0 punten) behaalt, wordt de kandidaat afgewezen.

Indien meerdere kandidaten een gelijke totaalscore behalen, wordt de opdracht gegund aan de kandidaat waarvoor de laagste prijs is aangeboden.

Indien geen van de kandidaten voldoende (3 punten of >3 punten) scoort (cumulatief), kan stap 3 van de beoordelingsprocedure worden herhaald.

De opdracht kan ook worden gegund aan minder dan vijf kandidaten, indien er onvoldoende geschikte kandidaten zijn die voldoen aan de gestelde eisen en/of een voldoende score behalen op de beoordeling van de gunningscriteria en/of de beoordeling van de competenties.

De uiteindelijke gunning vindt plaats aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste aansluit bij het gestelde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund.

Er wordt een opschortende termijn gehanteerd voor het indienen en behandelen van eventuele bezwaren.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht €1,90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: Ja

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 27 november 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 25 november 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie 

  • De leverancier of kandidaat wordt verplicht de NAW gegevens te delen in de inschrijving of uiterlijk bij de gesprekken planning aan Flextender
  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • Eenzelfde kandidaat in meerdere inschrijvingen. Het heeft voor de Gemeente Apeldoorn geen meerwaarde als eenzelfde kandidaat in meerdere inschrijvingen wordt aangeboden. Wij vragen inschrijvers hier alert op te zijn. Indien één kandidaat onverhoopt toch in verschillende inschrijvingen wordt aangeboden, zal enkel de inschrijving met het laagste tarief in behandeling worden genomen. Indien in deze situatie de tarieven hetzelfde zijn, zullen wij via loting bepalen welke inschrijving in behandeling genomen wordt.
  • Uitval gekozen kandidaat. Bij uitval van de gekozen kandidaat staat de gemeente Apeldoorn vrij om de tweede (2e) en vervolgens de derde (3e) kandidaat te selecteren voor hetzelfde aanbod.

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot donderdag 6 november 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op dinsdag 11 november 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot dinsdag 18 november 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Laatste opdrachten

Bekijk alle opdrachten