Opdracht

Kwaliteitsmedewerker Participatie

  • Aanvang opdracht 5 januari 2026
  • Einde opdracht 4 maanden
  • Verlenging Indien benodigd om opdracht af te ronden: maximaal 8 maanden
  • Uren per week 28 tot 32
  • Reageren t/m 24 november 2025 09:00 Je hebt nog 10 dagen
  • Plaatsingsdatum 13 november 2025

Organisatietekst  
De Werkorganisatie Druten Wijchen werkt voor twee gemeenten, met ieder hun eigen bestuur, gemeenteraden en ambities. Om dit in goede banen te leiden werken we met zelforganiserende teams met veel eigen verantwoordelijkheid. In onze organisatie telt iedereen mee, ongeacht achtergrond, leeftijd, opleiding en werkervaring. De cultuur is open, informeel en positief. 

Opdracht 
De Werkorganisatie Druten Wijchen wil structureel de kwaliteit binnen de uitvoering van de Participatiewet waarborgen en tegelijkertijd risico’s verminderen.

Hiervoor zijn wij op zoek naar een professional die een voorstel opstelt voor een duurzaam kwaliteitsproces. Dit proces moet gericht zijn op het versterken van de rechtmatigheid, doelmatigheid en continuïteit binnen het team Inkomen en Ondersteuning.Tijdens de periode waarin dit voorstel wordt ontwikkeld, zal de betreffende persoon tevens actief bijdragen aan kwaliteitsverbetering binnen het team.

De focus ligt daarbij in eerste instantie op de werkzaamheden van de inkomensconsulenten. Door al werkende inzichten op te doen en verbeteringen door te voeren, ontstaat een praktische basis voor het uiteindelijke voorstel.

Het doel is om binnen 4 maanden te komen tot een procesvoorstel voor een structurele werkwijze die:

  • De kwaliteit van dienstverlening borgt;
  • Risico’s in de uitvoering van de Participatiewet minimaliseert;
  • Aansluit bij de dagelijkse praktijk van het team Inkomen en Ondersteuning. 

Naast het maken van een voorstel voor een goed proces en een structurele werkwijze ga je in je rol als kwaliteitsmedewerker aan de slag met de volgende werkzaamheden en verantwoordelijkheden:

  • Je coacht, adviseert en begeleidt consulenten
  • Je bewaakt en verbetert de inhoudelijke en juridische kwaliteit van beschikkingen en besluiten in het kader van de Participatiewet
  • Je voert kwaliteitscontroles uit op uitvoerende processen, toetst de processen en doet verbetervoorstellen waar dat nodig is.
  • Je communiceert over wijzigingen in wet- en regelgeving en doet voorstellen hoe deze wijzigingen in het werkproces meegenomen worden.
  • Je ontwerpt, actualiseert en beschrijft (nieuwe) werkprocessen.
  • Je zorgt voor en borgt de kwaliteit van de documentatie binnen het team door processen en afspraken te verduidelijken.

De werkzaamheden van een kwaliteitsmedewerker zijn geen structureel onderdeel van het werkpakket van het team en zijn niet ingebed in de organisatie. In geen geval zal de kwaliteitsmedewerker dezelfde werkzaamheden als de consulenten in het team uit gaan voeren.
Een eventuele verlenging van de opdracht zal als doel hebben om het voorstel met de werkwijze en de processen verder vorm te geven en de uitvoering te borgen.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Bring your own device’ is van toepassing. Bij de uitvoering van de opdracht worden geen IT-middelen ter beschikking gesteld. Onder IT-middelen wordt verstaan: laptop, telefoon en toebehoren;
2. Aantoonbare kennis van en werkervaring met relevante wet- en regelgeving (Benoem dit duidelijk in het cv);
3. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de functie van kwaliteitsmedewerker sociaal domein;
4. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met Suite 4 Sociaal Domein (Benoem duidelijk in het cv waar deze is opgedaan);
5. Aantoonbaar bereid om minimaal 3 dagen per week te werken op de locaties Druten en Wijchen;
6. Uiterlijk beschikbaar per 5 januari 2026 voor minimaal 28 uur per week gedurende de gehele opdracht, inclusief verlengingen;
7. De kandidaat stelt zich voor in een korte (persoonlijke) motivatie en waarom deze geschikt is voor deze opdracht en over zijn/haar competenties t.o.v. de gevraagde functie als kwaliteitsmedewerker en als procesbeschrijver. De motivatie dient geschreven te zijn door de kandidaat zelf.

Selectiecriteria te beoordelen door Flextender (weging, totaal 100 punten)
8. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als kwaliteitsmedewerker participatie (30 punten);
9. Aantoonbare werkervaring met het opstellen en actualiseren van processen, documenten en werkwijzen binnen de Participatiewet (30 punten);
10. Aantoonbare werkervaring met coaching en het begeleiden van consulenten als bruggenbouwer en verbinder binnen en tussen teams (30 punten);
11. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau op gebied van sociaal domein en/of sociaal juridisch en/of zorg (10 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.  

Competenties 

  • Je kunt je inleven op politiek en bestuurlijk niveau;
  • Je weet verschillende belangen goed tegen elkaar af te wegen en daarin gemotiveerde keuzes te maken;
  • Je gaat proactief te werk;
  • Je denkt in oplossingen en je draagt oplossingen aan bij gesignaleerde knelpunten of problemen;
  • Je kunt zelfstandig werken en hebt een groot verantwoordelijkheidsgevoel;
  • Je bent een teamspeler en zoekt contact met teamgenoten en andere collega’s voor overleg en afstemming;
  • Je kunt makkelijk schakelen tussen de werkwijzen en locaties van twee gemeenten;
  • Je bent klantgericht en hebt coachende vaardigheden;
  • Je hebt een analytisch vermogen.

Benodigd aantal professionals 
1.

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de cv’s op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie 10 cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.

De 10 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 9/10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht € 1,90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Motivatie opgesteld door de professional zelf, toegevoegd als één document achter het cv. 

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: In overleg.
Is hybride werken mogelijk: In overleg / Onderlinge afstemming.

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 4 december 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 28 november 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. 
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).  
  • BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen Ja 
  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding. 

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot woensdag 19 november 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op donderdag 20 november 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot maandag 24 november 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Laatste opdrachten

Bekijk alle opdrachten