Terug naar overzicht

Starters in Gelderland: Beleidsmedewerker/-adviseur

Met jouw werk zet jij je in voor inwoners, ondernemers, ontwikkelaars en jouw gemeente bij initiatieven in het Ruimtelijk Domein. De rol van Beleidsadviseur en - medewerker is breed en verschilt per organisatie. Bij de ene organisatie ga je aan de slag met principeverzoeken, bij de andere met beleid voor een toekomstbestendige leefomgeving.

Er is vaak veel ruimte om jouw eigen invulling te geven aan deze functie. Wat zeker is, is dat je werkt aan actuele opgaven. Je kunt bijvoorbeeld toetsen of initiatieven binnen een bestemmingsplan passen, een bestemmingsplan maken of duurzaamheidsbeleid maken. De ene keer is dat kleinschalig, de andere keer is het tijdens een groot project. Als beleidsmedewerker en – adviseur draag je bij aan de fysieke leefomgeving en voeg jij kwaliteit toe aan plannen. Daarvoor schakel je met verschillende partijen, zoals de wethouder, belanghebbenden en omgevingsdiensten. Voor ideeën vanuit de samenleving zoek je de best passende oplossingen. En natuurlijk krijg je te maken met de aankomende Omgevingswet.

Waar ga je mee aan de slag?

Onderaan deze pagina vind je alle functies van dit hoofdprofiel. Per functie staat omschreven wat je gaat doen en vertelt de organisatie wat over zichzelf. Ga je bijvoorbeeld aan de slag als Junior Adviseur stikstof, duurzaamheid of als Beleidsmedewerker Ruimtelijke Ordening? Of ga je toch voor de functie van Junior Beleidsadviseur planeconomie?

Wat breng jij mee?

Je hebt sterke communicatieve skills, op papier en in gesprek. Je durft zelf op mensen af te stappen om vragen te stellen en dingen te regelen. Je komt met nieuwe ideeën die bijdragen aan het beleid. Je wil leren hoe je omgaat met verschillende belangen. Daarnaast vind je het leuk om situaties vanuit meerdere kanten te bekijken en out of the box te denken.
Ook belangrijk: we willen dat iedereen zich welkom voelt. Ieders talent en achtergrond is uniek en is een toevoeging. Voel je dus vrij om te solliciteren, wie je ook bent of hoe je ook in het leven staat.

In sommige gevallen vraagt de organisatie een specifieke opleiding. Voor welke vacatures dit geldt lees je hieronder in de vacatureteksten.

Solliciteer hier!

Let op: de sluitingsdatum voor de ronde van april 2023 is geweest. We zijn nu bezig met de selectie. Je vindt alle informatie over de sollicitatieprocedure door hier te klikken.

Lees meer over de verschillende mogelijkheden

  • Medewerker Ruimtelijke Ontwikkeling

    Jij begeleidt inwoners, ondernemers en ontwikkelaars om hun ruimtelijke initiatieven werkelijkheid te laten worden. Dat doe je door ze te helpen om toestemming te krijgen op hun plannen. Dit kan heel klein zijn; van een verbouwing die niet past binnen de plannen tot een heel woningbouwproject. Zo kan je meewerken in een groot project waar een projectleider op zit, maar ook een klein initiatief oppakken die je zelfstandig (met behulp van collega’s) oppakt.
    In deze rol is vooral jouw advies van belang en dit advies baseer je op wetgeving en beleid. 

    Kortom: Jij draagt bij aan nieuwe ontwikkelingen die je echt gaat terugzien op straat. Je bent het hele proces betrokken en dat maakt het heel tastbaar.

    Voor deze functie zijn minimale opleidingseisen genoemd: hbo/wo Rechten, Planologie en/of Ruimtelijke Ordening.

    Waar kom je terecht?

    Bij ons krijg je veel ruimte om je te ontwikkelen. Je mag snel zelfstandig initiatieven oppakken en je zit dicht op het bestuur, waar de beslissingen worden gemaakt. Daarnaast kom je in een fantastisch team terecht; een mooie mix van ervaren en jonge collega’s. Als iemand vastloopt staat er altijd iemand klaar om te helpen. Onze organisatie bestaat uit ongeveer 200 medewerkers. Binnen het team waar je terecht komt werken 25 medewerkers, jouw directe team bestaat uit 10 collega’s.
    Het team werkt zowel vanuit huis als op kantoor (ongeveer 50/50). Collega’s zijn wel graag op het kantoor voor de gezelligheid.

  • Junior Bodemadviseur

    Zuinig omgaan met de bodem en onze grondstoffen, daar sta jij achter. In jouw rol geef je advies bij projecten op het gebied van bodemonderzoek, bodembescherming en bodemsanering. Advisering bij vergunningverlening en begeleiding van complexe (bodemsanerings)trajecten zijn daarbij belangrijke onderdelen van jouw werk. Daarnaast ben jij niet bang voor data omdat je veel data invoert in de digitale systemen waarmee we werken. Creativiteit is ook welkom. Jij krijgt vrijheid om zelf opdrachten binnen te halen, zelf met ideeën te komen en samenwerkingen aan te gaan. 

    In jouw rol draag je bij aan een duurzame manier van omgaan met onze bodem. Jij kijkt met een brede blik naar vraagstukken over bodem. Zo willen we bijvoorbeeld zo min mogelijk beslag leggen op natuurlijke grondstoffen (zand, grond, grind en klei) door circulair met bouwstoffen om te gaan. En we kunnen natuurlijk de bodem ook gebruiken voor energiewinning en opslag.

    Wij hebben aandacht voor de goede werking van het natuurlijk systeem. Zo zorgen we samen voor een gezond leefklimaat en een bodem die ook gezond en biodivers is voor onze achterkleinkinderen. Samen met ons creëer jij de stad van de toekomst.

    Voor deze functie zijn minimale opleidingseisen genoemd: hbo/wo Management & Leefomgeving, Milieukunde, Natuur & Milieu.

    Waar kom je terecht?

    Je komt terecht bij de afdeling Stadsrealisatie, specifiek bij het bureau archeologie en bodemkwaliteit. Bij gemeente Nijmegen zijn 1600 mensen in dienst, bij de afdeling zijn 170 mensen werkzaam en specifiek bij bodem 10 mensen.
    Het is een team dat goed samenwerkt, voor elkaar klaar staat en goed met elkaar kan communiceren. Het is een team met veel ervaring, we kunnen daarom iemand met een verfrissend perspectief goed gebruiken. Wij zetten samen de schouders eronder. 

    We vinden het binnen het team belangrijk om minimaal één dag per week op kantoor te zijn. Dit kunnen we aanvullen als het nodig is voor het werk dat je doet. Bij ons krijg je veel vrijheid om je taken naar eigen inzicht in te vullen. Het is een hele leerzame functie als adviseur met veel doorgroeimogelijkheden.

  • Beleidsadviseur / Plancoördinator

    Bij ons krijg je een heel breed palet aan werkzaamheden. Alles wat maar kan spelen, kan op je bordje terecht komen. Jij komt bij ons cluster Ruimtelijke Ontwikkeling te werken. Een afdeling waar we werken aan een mooie en toekomstbestendige leefomgeving. Met deze functie ga jij een steile leercurve aan!

    Binnen ons team ga jij aan de slag met het beoordelen van principeverzoeken. Jij kijkt of het past binnen het bestemmingsplan. Past het niet? Dan maken wij als gemeente de afweging of we daarin mee willen gaan. In jouw rol schakel je met veel verschillende partijen. De ene dag schrijf je een advies aan de wethouder, de andere dag heb je contact met de omgevingsdienst als binnengekomen plannen niet passen binnen het bestemmingsplan. 

    Alles met als doel om kwaliteit toe te voegen aan de initiatieven die bij ons binnenkomen. Als adviseur begeleid je de initiatiefnemer bij het maken van een bestemmingsplan of wijzigingsplan. Jij helpt ze met de procedure van A tot Z. 

    Dit hoef jij niet alleen te doen. Wij hebben een buddysysteem en een wekelijks overleg met senioren om te je begeleiden bij werkinhoudelijke vraagstukken.

    Voor deze functie zijn minimale opleidingseisen genoemd: hbo/wo denkniveau

    Waar kom je terecht?

    Jij komt terecht bij een ondernemende gemeente, binnen een heel gezellig en relatief jong team. We hebben een hele open sfeer en zijn direct in onze communicatie. Medewerkers krijgen bij ons veel vrijheid voor eigen inbreng; ook al ben jij starter, we waarderen we jouw input en nemen we dit serieus. Laat je dus vooral horen!

    In onze gemeente werken 145 mensen in totaal. We hebben 35 mensen in ons team dat bestaat uit plancoördinatoren, projectleiders en beleidsadviseurs. We vinden een goede werk-/privébalans belangrijk. Vanuit betrokkenheid werken we wel eens over, maar dit vragen we niet van je. Als we het te druk hebben, dan gaan we prioriteren.

    Je bent vrij om te bepalen waar je werkt, maar voor een goede begeleiding vinden we het belangrijk dat je regelmatig op kantoor bent. Denk daarbij aan minimaal 50/50, het liefst iets meer. Bij ons ga je een steile leercurve aan, met vrijheid, begeleiding en doorgroeimogelijkheden.

  • Twee Beleidsmedewerkers Ruimte

    Als kleine gemeente staan we voor grote uitdagingen; het woningbouwprogramma, de infrastructuur, duurzaamheid, behoud van het buitengebied met plek voor landbouw en natuur, een bruisend centrum en het versterken van de recreatie. Samen met onze inwoners werken we hard om dat te bereiken. 

    In jouw rol ga je aan de slag in een beleidsfunctie. Daarin adviseer je samen met collega’s het bestuur over de ruimtelijke zaken. Het gaat over onderwerpen vanuit ruimtelijke ordening, projecten, toerisme en economie. Daarnaast zijn er verkenningen mogelijk bij volkshuisvesting, verkeer, beheer en omgevingsrecht. Tijdens jouw werk krijg je veel te maken met de wethouder, inwoners, bedrijven en belangengroeperingen.

    Jouw functie is heel divers en je krijgt veel eigen mogelijkheden om jouw werk in te richten hoe jij het liefste wil. Dat is ook gelijk het voordeel van werken binnen een kleine gemeente! Bij ons vind je veel ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling. 

    Voor deze functie zijn minimale opleidingseisen genoemd: hbo/wo Planologie, Rechten of andere relevante opleiding. Voel je vrij om te solliciteren.

    Waar kom je terecht?

    Jij komt terecht bij een kleine organisatie. Bij ons werken 190 mensen in totaal, waarvan 15 mensen in het team beleid en advies. Binnen ons team heb je veel ruimte om zelf invulling te geven aan je werk. We zijn een hecht team dat het echt samen doet. We zoeken elkaar veel op om samen te werken en dat terwijl ieder zijn eigen verantwoordelijkheden heeft. 

    We werken als team 50/50 vanuit huis of op kantoor. Je bent vrij om te kiezen waar je wil werken, zolang dit zoveel mogelijk binnen kantooruren is. Zo kunnen we elkaar makkelijk bereiken en snel met elkaar schakelen.

  • Junior adviseur planeconomie

    Nijmegen is één van de meest aantrekkelijke steden van Nederland en is continu in ontwikkeling. Denk aan de tweede Waalbrug, een prachtig Rivierenpark en een grote nieuwe woonwijk. Wij kennen ook een groot woningtekort en dit loopt alleen maar op. Wij gaan hiervoor het instrument van het grondbeleid inzetten, daar werk jij in de functie van trainee planeconoom aan mee. 

    Jij mag werken aan grootschalige, complexe projecten. Binnen een project beoordeel jij of het project haalbaar is met een haalbaarheidsanalyse. Je maakt ook een exploitatieopzet met een begroting van de inkomsten en uitgaven. Je kijkt waar onze gemeentelijke investeringen die horen bij ruimtelijke ordeningsplannen, kunnen worden neergelegd bij private partijen. Tot slot adviseer je onder andere collega’s en andere afdelingen over de risico’s van een project en over de fiscale en economische aspecten bij het voorbereiden van overeenkomsten. 

    Voor complexe berekeningen draai jij je hand dus niet om. Je kan deze doorgronden en vervolgens doorvertalen naar een sterk advies. Daarbij zet je niet je hakken in het zand, maar denk je creatief na over wat wél kan. Je werkt graag in teamverband, kunt goed het overzicht bewaken en gaat voor resultaat. 

    Voor deze functie zijn minimale opleidingseisen genoemd: Er is niets vereist, maar de voorkeur gaat uit naar een afgeronde wo-opleiding op het gebied van Ruimtelijke Ontwikkeling. Bijvoorbeeld Gebieds- of Bedrijfseconomie, Planologie of soortgelijke studies. Financiële kennis en kennis van gebiedsontwikkeling is een pré. 

    Waar kom je terecht?

    Je komt terecht bij de afdeling Stadsrealisatie, specifiek bij het team met daarin planeconomen, projectcontrollers en financieel adviseurs. Veel expertise om je heen dus! Bij gemeente Nijmegen zijn 1.600 mensen in dienst, bij de afdeling zijn 170 mensen werkzaam en het team bestaat uit 15 collega’s. We zetten ons in voor een duurzame stad, waar je gezond kan wonen, werken en recreëren. 

    Ons team is vooral praktisch en resultaatgericht. We werken samen in een positieve, professionele sfeer en op basis van vertrouwen. We helpen elkaar wanneer dat kan en zijn een betrokken team. De werkdruk is soms hoog, maar we hebben veel aandacht voor een gezonde balans tussen werk en privé.
    Samen geven we sturing aan grote gebiedsontwikkelingen. Wil je meedenken over de toekomst van de stad en deze grootschalige ontwikkelingen mogelijk maken? Dan is dit je baan! Daarnaast bieden we je brede doorgroeimogelijkheden binnen onze gemeente.

  • Junior adviseur stikstof

    Voor de stad Nijmegen en haar inwoners is het belangrijk dat de luchtkwaliteit voldoende is. Binnen het team luchtkwaliteit en duurzaamheid zijn we bezig om metingen en berekeningen te doen op het gebied van luchtkwaliteit en stikstof.

    Als adviseur stikstof vind je de balans tussen duurzaamheid, stikstof en dingen mogelijk maken. Met goed stikstofbeleid beschermen we de natuur.

    Jij adviseert inwoners en bedrijven en kijkt wat mogelijk is. Je bedenkt oplossingen, draagt maatregelen voor en kijkt hoe we de luchtkwaliteit kunnen verbeteren. Dit gaat soms in kleine stappen maar met jouw doorzettingsvermogen weet je het uiteindelijk voor elkaar te boksen. Je hebt aandacht voor het gehele plaatje, neemt initiatief en durft zelf op mensen af te stappen. Je wordt begeleidt door een ervaren collega.

    Het is belangrijk dat je durft te adviseren, ook als je nog niet alles weet. Met een brede blik ga je nadenken over (landelijke en lokale) oplossingen. Je werkt veel samen met collega’s en een netwerk dat jij goed onderhoudt en inzet. Er is veel ruimte voor eigen invulling in deze functie, binnen de kaders die worden gesteld. Daarnaast vinden wij jouw ontwikkeling belangrijk en er zijn extra opleidingsmogelijkheden. 

    Voor deze functie zijn minimale opleidingseisen genoemd: hbo/wo Milieukunde, Agrarische Opleidingen, Bestuurskunde en/of Planologie met affiniteit voor milieu. Verder heb je affiniteit met rekenapplicaties of wil je dit ontwikkelen.

    Waar kom je terecht?

    Jij gaat aan de slag bij de afdeling Stadsontwikkeling. Op deze afdeling werken 200 mensen. Het team waarin je komt bestaat uit 20 mensen. Wij houden ons onder andere bezig met duurzaamheid. In het team werken ook een procesmanager energie en warmte, adviseur circulair bouwen en een senior adviseur planontwikkeling. We zijn als team betrokken bij het vak en bij de stad. Het nalaten van een betere wereld vinden wij dan ook erg belangrijk. 

    We zijn een fijn en informeel team. We werken veel zelfstandig, maar we kijken waar we met elkaar kunnen meedenken. Gemeente Nijmegen is een leuke, open organisatie met veel mogelijkheden. We maken samen de stad en gezien de grote opgaven is het druk op ons werk. Het is daarom ook belangrijk dat je af en toe nee durft te zeggen en proactief vragen stelt. Je krijgt bij ons de ruimte om jouw eigen balans tussen thuiswerken en op kantoor werken te vinden.

  • Junior Beleidsmedewerker Ruimtelijke Ontwikkeling

    Jouw rol bij ons is ontzettend divers. Je adviseert en begeleidt ruimtelijke procedures, stelt beleid op (ook voor landelijk gebied en water) en houdt je bezig met de ruimtelijke ontwikkeling in brede zin. Jij zorgt samen met ons voor een gezonde en fijne leefomgeving waarin inwoners zich gehoord voelen.

    Samen met andere collega’s pak je diverse (gebieds)projecten in de fysieke leefomgeving op. Je krijgt veel zelfstandigheid en de ruimte om de functie zelf in te vullen. Jij ziet hier kansen en gaat deze uitdaging graag aan. Wij staan klaar om jou daarbij te helpen. We zoeken iemand die goed kan communiceren en snel kan schakelen. Je durft vragen te stellen en komt met nieuwe ideeën. 

    Onze functies zijn breed en flexibel. Je kent en ziet je collega’s en dat is maar goed ook, want we werken graag integraal. Dat is bij ons niet alleen een mooie term, maar een vanzelfsprekendheid. De lijntjes in onze organisatie zijn zo kort dat je wekelijks met de wethouders om tafel kan. Bij vragen en ideeën kan je rechtstreeks terecht bij de managers. 

    Voor deze functie zijn minimale opleidingseisen genoemd: hbo/wo werk- en denkniveau. Een relevante afgeronde opleiding op het gebied van Ruimtelijke Ordening, Sociale Geografie en/of Planologie is een pré.

    Waar kom je terecht?

    We zijn een kleine en fijne gemeente. Onterecht bestaat er het vooroordeel dat in een kleine gemeente alleen kleine projecten aan bod komen en dat het werk veelal hetzelfde is. Niets is minder waar! Binnen onze organisatie is geen dag hetzelfde. Een beleidsmedewerker schrijft niet enkel beleid en een beheerder ziet niet alleen toe op de werkzaamheden. We doen het samen.

    We zijn net een grote familie en iedereen staat voor elkaar klaar. Als er een probleem is, dan zijn collega’s bereid te helpen. We communiceren goed en weten van anderen wat ze doen. Zo zorgen we samen voor een fijne werkomgeving.

  • Beleidsmedewerker Ruimtelijke Ontwikkeling

    Jij gaat zowel aan de slag als Junior Bouwplantoetser en als Junior Adviseur Ruimtelijke Ontwikkeling. Door deze twee functies te combineren, leg je meteen een brede basis. Zo ontdek je snel waar je interesses liggen en waarmee je verder wilt. Na het startersprogramma is er bij goed functioneren ruimte om te blijven en kijken we samen hoe je verder kunt groeien. 

    Als Bouwplantoetser ga jij nieuwe aanvragen beoordelen voor in het bestemmingsplan. Daar hoort ook een stukje frontoffice dienstverlening bij. Je kunt daarbij denken aan het onderzoeken of een vergunning wel of niet nodig is. 

    Als Junior Adviseur Ruimtelijke Ontwikkeling mag je proberen om eenvoudige procedures en principeverzoeken zelf te begeleiden. De grotere procedures pak je samen met een collega op. Het doel is om uiteindelijk vergunningen te kunnen verlenen volgens de regels. In jouw rol krijg je met verschillende mensen te maken, zoals projectleiders, andere collega’s, wethouders, inwoners, initiatiefnemers en bedrijven. 

    Een leuke en uitdagende functie dus! We zijn op zoek naar iemand die vraagstukken van meerdere kanten bekijkt, vragen durft te stellen en graag de samenwerking aangaat. Dat doe je met een open en frisse blik, wat betekent dat je breder kijkt dan alleen de huidige opgaven en nieuwe ideeën aandraagt. Als je meerdere rollen wil verkennen in een fijne en platte organisatie, zit je bij ons goed.

    Voor deze functie zijn minimale opleidingseisen genoemd: hbo/wo Juridisch, Vastgoed en Makelaardij, Planologie, Stedenbouw, Sociale Geografie of Ruimtelijke Ordening. We vinden motivatie belangrijker dan wat je al kan.

    Waar kom je terecht?

    Je komt terecht in een vrij jong en prettig team. Ons team Ruimtelijke Ontwikkeling bestaat uit ongeveer 10 mensen en vergunningverlening bestaat uit 8 mensen. De informele en laagdrempelige sfeer zorgt voor veel korte lijnen. Je kunt bijvoorbeeld zo bij de wethouder binnenlopen. Wij vinden gezelligheid belangrijk en er is ruimte voor humor. Daarin zijn wij als kleine gemeente echt onderscheidend. 

    Je krijgt veel ruimte voor eigen initiatieven. Er is een groot saamhorigheidsgevoel en iedereen wil elkaar helpen. We werken op vaste dagen op kantoor. Dit zijn meestal maandag en woensdag. Omdat je net start in onze organisatie, vinden we het belangrijk dat je alles goed meekrijgt. Daarom heeft het onze voorkeur dat je 3 dagen op kantoor werkt en, als je dat wil, 1 dag thuiswerkt.

  • Adviseur Ruimtelijke Initiatieven

    In jouw rol behandel je de conceptaanvragen en project-omgevingsvergunningen en voer je administratieve procedures uit. Je zoekt naar mogelijkheden en kansen om initiatieven verder te brengen. Hierbij adviseer je het bestuur en collega’s op een bondige maar heldere wijze en stem je goed af met initiatiefnemers en betrokken adviseurs. Wat ook leuk is, is dat je deelneemt aan de Omgevingstafel. Daar kijken we integraal naar binnengekomen initiatieven. 

    Met jouw advies wil je plannen snel op het juiste spoor zetten. Je houdt daarbij rekening met de verschillende disciplines die een rol spelen bij (de beoordeling van) ruimtelijke initiatieven. Want jij kunt omgaan met verschillende belangen of wil dit graag leren. 

    Bij ons heb je de regie in eigen handen. Je kan snel schakelen en gaat voor resultaat. Fouten maken mag en we gaan samen voor het mooiste resultaat. En er komen ontzettend mooie plannen voorbij waarin je mag meedenken en -helpen! Kortom, als adviseur bij ons help jij een fijne leefomgeving te maken en draag je bij aan het oplossen van het woningtekort. 

    Voor deze functie zijn minimale opleidingseisen genoemd: hbo/wo Planologie of Ruimtelijke Ordening. Het is handig als je tekeningen kunt lezen. Als je kennis hebt van de aankomende Omgevingswet, is dit een pré.

    Waar kom je terecht?

    In onze organisatie heerst een fijne sfeer en werken er ongeveer 330 mensen. Het team dat jij gaat versterken bestaat uit vier collega’s. We staan voor elkaar klaar. We zijn een lerende organisatie, wat betekent dat het oké is om fouten te maken. Je krijgt veel ruimte om te leren en wij zien graag van jou dat jij vragen stelt. 

    We werken met flexibele werktijden, waarbij je veel eigen verantwoordelijkheid en vrijheid hebt. Over het algemeen werken we 50/50 thuis en op kantoor. Wij vinden het belangrijk dat je alles meekrijgt en vragen kunt stellen. Daarom zien we graag dat je meer aanwezig bent op kantoor (bijvoorbeeld 3 dagen op kantoor en, als je dat wil, 1 dag thuis aan het werk). 

    We werken vanuit een verbouwd fabriekspand waarin ook een bioscoop, een cultuurhal en bibliotheek zitten. Zo zitten we midden in een bruisend centrum waar ook onze inwoners komen. Er heerst een informele sfeer en er zijn korte lijntjes. 

    Ons kantoor heeft eigen kantoortuinen per afdeling en meerdere concentratieruimtes.

  • Junior Bestuursadviseur Ruimtelijk Fysiek Domein

    Je gaat werken aan de ruimtelijke opgaven van de stad. Je komt terecht in een enthousiast team dat zich echt inzet voor Arnhem. Het werk is afwisselend. Je gaat aan de slag met onderwerpen als milieu, duurzaamheid, wonen en de implementatie van de Omgevingswet. Daarvoor schrijf je beleid, adviseer je in projecten en word je onderdeel van projectteams. Het ene moment zul je bijvoorbeeld een mobiliteitsplan schrijven en uitvoeren, het andere moment initiatieven toetsen aan een bestemmingsplan. We zijn ook druk bezig met de OmgevingsVisie Arnhem 2020-2040. Je gaat aan de slag met onderwerpen en projecten die hieruit volgen. Wat je ook gaat doen, je levert een bijdrage aan onze mooie stad en aan de leefomgeving van onze inwoners.

    In jouw rol krijg je met verschillende partijen te maken, zoals collega’s, wethouders en inwoners. Je vindt het leuk om de verbinding aan te gaan, ook tussen beleid en uitvoering. Je bekijkt vraagstukken van meerdere kanten en hecht waarde aan integraal samenwerken. Dit alles doe je met een goede dosis doorzettingsvermogen want ook als het druk is, houd jij je hoofd koel en weet je prioriteiten te stellen. Je neemt initiatief en stapt op mensen af. We vinden het ook belangrijk dat je vragen durft te stellen en met nieuwe ideeën komt. 

    Kortom, wil je als junior bestuursadviseur met liefde voor onze mooie stad werken in een uitdagende functie met ruimte voor eigen invulling, dan zit je bij ons goed! 

    Voor deze functie zijn minimale opleidingseisen genoemd: hbo/wo opleiding in het Ruimtelijk Domein. 

    Je kunt denken aan: Landschapsarchitect, Mobiliteit en Verkeerskunde, Planologie, Ruimtelijke Ordening, Archeologie, Kunstgeschiedenis, Milieukunde, Technische Milieukunde, Rechten met een achtergrond in publiekrecht. Sociale Geografie, Climate Studies, Future Planet Studies. Juridische kennis is een pré.

    Waar kom je terecht?

    We zijn een diverse stad. In onze stad versterken de stedelijke dynamiek, de natuurrijke leefomgeving en economische kracht elkaar. Gemeente Arnhem is groot. Bij ons werken ongeveer 1000 mensen. Jij komt te werken in een team van ongeveer 15-20 mensen. We zijn een ervaren team en wat ons kenmerkt is onze liefde voor de stad en de verantwoordelijk die wij voelen voor de ruimtelijke kwaliteit. De ambities vanuit het college zijn groot. We werken vaak zelfstandig, maar voelen ons verbonden en helpen elkaar wanneer dat kan. Er heerst een open sfeer en we maken plezier met elkaar, ondanks de hoge werkdruk. De teams worden binnenkort onderverdeeld in kleinere teams. 

    Je bent grotendeels vrij om zelf te bepalen waar en wanneer je werkt. Veel collega’s werken 50/50 op kantoor of thuis. Verder vinden we het belangrijk dat iedereen zich welkom voelt. We werken samen voor en met onze inwoners aan een diverse en inclusieve stad. Om dat te realiseren hebben we ook een diverse en inclusieve organisatie nodig. We binden talenten met hun verschillen aan ons omdat we ervan overtuigd zijn dat verschillen elkaar versterken. Voel je dus vrij om te solliciteren bij ons!

  • Junior Adviseur Groenbeleid en Biodiversiteit

    Onze stad groeit. Tot 2035 zijn er 15.000 nieuwe woningen in Nijmegen nodig. Er komen meer mensen op hetzelfde aantal m2 te wonen en dat levert nieuwe vraagstukken op. We werken aan grote plannen, zoals aan de ruimtelijke ontwikkelingen in de Winkelsteeg en de geplande verandering van ons stationsgebied. We willen dat de stad leefbaar en bereikbaar blijft en dat we daarbij rekening houden met bijvoorbeeld klimaat en luchtkwaliteit. We willen dat er niet alleen maar meer wordt gebouwd, maar er ook oog is voor ons groen versterken en uitbreiden. Zoals je leest hebben we grote ambities op het gebied van groen, energie en klimaat die we samen met jou willen waarmaken.

    Jij gaat je bezighouden met drie onderwerpen: de vergroening van de stad (tegen hittestress) en het beheer daarvan, biodiversiteit en stadslandbouw. Hiervoor breng jij beleidsmatige adviezen uit, waaronder aan de wethouder. We werken samen met verschillende partijen. Voor biodiversiteit werk je samen met de stadsecoloog en voor stadslandbouw is er een netwerk waarmee we ons inzetten op natuurvriendelijke landbouw. Er wordt ook een loket opgezet voor natuurvriendelijke landbouw om dit verder te stimuleren. Het onderhouden van onze stadslandbouw en groene netwerken is ook een onderdeel van deze functie.

    Het is een afwisselende functie waarbij jij meerdere ballen in de lucht kunt houden. Je legt makkelijk verbinding met anderen en weet hoe je moet netwerken of wil dit leren. Als het druk wordt, houd jij je hoofd koel en weet jij taken te prioriteren. Je durft vragen te stellen, werkt samen met anderen en neemt initiatief. Je beweegt mee met verandering en werkt integraal. Je maakt je hard voor het onderwerp groen, zonder daarbij andere belangen die spelen uit het oog te verliezen. 

    Het is een uitdagende en leuke functie waar veel mogelijk is. Je kunt bij ons veel leren en zult je zeker niet snel vervelen. 

    Voor deze functie zijn minimale opleidingseisen genoemd: bij voorkeur Tuin- en Landschapsinrichting, Bos- en Natuurbeheer en/of Biologie.

    Waar kom je terecht?

    Je komt te werken in een fijne organisatie voor een mooie stad. De afdeling stadsontwikkeling heeft ongeveer 165 medewerkers. 

    Ons team buitenruimte bestaat uit 10 mensen, waarvan de helft werkt aan groenthema’s en klimaatthema’s. We pakken als team breed de ontwikkeling en uitstraling van de openbare ruimte op. We kijken naar de beleidskant en beheerkant van stedelijke ontwikkeling. Ons team is gemotiveerd, geïnteresseerd en wil graag elkaar helpen en samen leren. We zijn een stabiele factor in de organisatie die continu in ontwikkeling is. 

    Jij bepaalt zelf hoe jij jouw werk indeelt. We houden wel vast aan het aantal uren, maar mocht je de ene week wat meer willen werken dan de andere, dan is dat prima. De werkdruk kan hoog zijn, daarom proberen we oog te houden voor werk-privé balans. De meeste collega’s werken 50/50 op kantoor en thuis. Je hebt de vrijheid om te ontdekken wat voor jou het fijnste werkt.

  • Junior Beleidsmedewerker Duurzaamheid

    Als kleine gemeente staan we voor grote uitdagingen; het woningbouwprogramma, de infrastructuur, duurzaamheid, behoud van het buitengebied met plek voor landbouw en natuur, een bruisend centrum en het versterken van de recreatie. Samen met onze inwoners werken we hard om dat te bereiken. 

    Als Beleidsmedewerker Duurzaamheid houd jij je onder andere bezig met het schrijven van beleid, zoals voor de Regionale Energiestrategie en zorgt daarbij voor de lokale besluitvorming. Daarnaast houd jij je bezig met de gemeentelijke warmtevisie en geef je inhoud aan de uitvoering hiervan. Je maakt kennis met veel hoeken van ons duurzaamheidsbeleid en gaat, samen met collega’s, aan de slag met duurzame mobiliteit, klimaatadaptatie en circulariteit. 

    Jij komt terecht in een creatieve functie waar veel ruimte is om jouw eigen stempel op de functie te drukken. Het thema duurzaamheid is heel actueel en er is veel ruimte voor frisse ideeën. Zo kun jij je creativiteit de vrije loop laten en een bijdrage leveren aan de verduurzaming van onze gemeente. 

    Voor deze functie zijn minimale opleidingseisen genoemd: hbo/wo-opleiding. We vragen niet om een specifieke achtergrond.

    Waar kom je terecht?

    Jij komt terecht bij een kleine organisatie. Bij ons werken 190 mensen in totaal. Het team beleid en advies bestaat uit 15 mensen. Je zult het meeste samenwerken met onze twee andere beleidsmedewerkers duurzaamheid. 

    Je krijgt binnen ons team veel ruimte om zelf invulling te geven aan je werk. Uiteraard wel binnen afgesproken kaders. Er wordt binnen ons team veel samenwerking gezocht en met elkaar meegedacht. We zijn een hecht team dat het samen doet, ondanks dat iedereen zijn eigen verantwoordelijkheden heeft. 

    We werken als team 50/50 vanuit huis en op kantoor. Je bent vrij om te kiezen waar je wil werken, zolang dit zoveel mogelijk binnen kantooruren is.

  • Beleidsadviseur Wonen

    Wat een unieke plek! Als beleidsadviseur wonen mag jij werken op het raakvlak van wonen en zorg. Zo krijg jij te maken met zowel ruimtelijke als maatschappelijke ontwikkeling. 

    We staan namelijk binnen Nijmegen voor de opgave om voor een aantal kwetsbare doelgroepen voor de korte en lange termijn passende huisvesting in de wijk te realiseren. Daarbij willen we zorgen voor de juiste ondersteuning en zorg. Alleen door tekorten op de woningmarkt lopen de wacht- en zoektijden steeds verder op. Dit terwijl de vraag toeneemt. Denk daarbij aan jongeren vanuit de jeugdzorg, ouderen die langer zelfstandig willen en kunnen wonen en mensen die een beschermde woning nodig hebben. 

    Jij gaat onder begeleiding aan de slag met het opstellen van de woon- en zorgvisie van 2023. Daarbij ligt jouw focus op wonen en ouderen. Zo draag jij bij aan een gemengde, veerkrachtige en inclusieve wijken die evenwichtig zijn verdeeld over de regio.

    Waar kom je terecht?

    Gemeente Nijmegen is een grote organisatie, hier werken ongeveer 1.600 medewerkers. Daarvan werken er ongeveer 200 mensen op de afdeling Stadsontwikkeling. In de vakgroep wonen werken 8 collega’s, dit zijn allemaal beleidsadviseurs met een eigen aandachtsgebied. Het is een team met een mooie balans qua ervaring en leeftijd, met een erg prettige sfeer. Collega’s zijn behulpzaam, sparren graag met elkaar en vinden het gezellig om met elkaar op het kantoor te zijn. Na een heidag vinden ze het bijvoorbeeld leuk om nog even met elkaar te borrelen en een hapje te eten. 

    Gemeente Nijmegen is een fijne, open organisatie met veel mogelijkheden. We maken samen de stad en hebben ook hart voor de stad. Onze betrokkenheid en ambitie is groot, maar de opgaven zijn dit ook. Dat betekent geregeld volle agenda’s en soms ook werkdruk. Het is daarom belangrijk dat je af en toe nee durft te zeggen en zelf vragen durft te stellen of aan de bel durft te trekken. Je krijgt bij ons de ruimte om jouw eigen balans tussen thuiswerken en op kantoor werken te vinden.

  • Juridisch Beleidsmedewerker

    Soms wil een projectleider iets, maar past het niet binnen een omgevingsplan. Dan is een juridische procedure nodig om het wél voor elkaar te krijgen en dan ben jij aan zet. Jij duikt in de juridische aspecten van de ruimtelijke ordening. Jij begeleidt juridische procedures van A tot Z.

    Sommige procedures zijn onderdeel van een groter project, maar het kan ook zijn dat je een procedure doorloopt voor één woning. Dan ben jij eigenlijk een projectleider in het klein: Jij hebt dan geen team om je heen, maar begeleidt het project zelf.
    Je krijgt al snel veel verantwoordelijkheid met vanaf het begin al veel verschillende procedures op je naam. Je start met een collega die jou daarmee helpt, maar gedurende de tijd pak je steeds meer zelf op.

    Voor deze functie zijn minimale opleidingseisen genoemd: hbo/wo Rechten, Planologie, Bestuurskunde of iets vergelijkbaars. Het is een pré als je iets weet over bestemmingsplannen.

    Waar kom je terecht?

    Jij bent kapitein van je eigen workload en hebt daarmee heel veel vrijheid om je eigen werk- en werkomgeving in te richten. We omringen jou door kundige collega’s; we hebben alles in huis om de verschillende procedures door te lopen. We leiden je heel breed op en krijgt veel kansen om te leren over de nieuwe omgevingswet. Na drie jaar hier gewerkt te hebben, kun je overal aan de slag. 

    De gemeente Zaltbommel bestaat uit 160 medewerkers in totaal. Jij valt onder het team leefomgeving met daarmee 25 collega’s. Maar als beleidsmedewerker word je overal bij betrokken, dus je hebt veel contact met heel veel verschillende collega’s.