Opdracht

Jurist Grondzaken en Vastgoed

  • Aanvang opdracht Z.s.m. Uiterlijk 1 januari 2026
  • Einde opdracht 6 maanden
  • Verlenging 4x 6 maanden
  • Uren per week 20 tot 24
  • Reageren t/m 09 december 2025 09:00 Je hebt nog 14 dagen
  • Plaatsingsdatum 24 november 2025

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de Gemeente Ede mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de Gemeente Ede. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). Gemeente Ede merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).
Als onderdeel van de aanbestedingsprocedure vindt een screening plaats op integriteit, betrouwbaarheid en zelfstandigheid. Deze screening omvat onder meer een online controle van openbare bronnen en een beoordeling van de arbeidsrelatie conform de Wet DBA. De screening is verplicht en wordt uitgevoerd vóór gunning. De resultaten kunnen leiden tot uitsluiting van deelname.

Over Gemeente Ede
Ede is veelzijdig: wonen, werken, recreëren kent in Ede vele smaken. Van het levendig centrum in de stad Ede tot het gevarieerde buitengebied en de natuur van de Veluwe. We kijken hoe we inwoners verder helpen door goed te luisteren en duidelijk te zijn over wat we bieden. Bij onze gemeente leggen we de nadruk op voedsel en gezondheid en werken we met zo’n 1100 collega’s ook aan voldoende woningen, leefbaarheid en duurzaamheid. Voor iedereen, want iedereen is welkom. Onze samenleving en omgeving is continu in ontwikkeling. Wij bewegen mee en kijken vooruit.

Opdrachtomschrijving
De gemeente Ede is op zoek naar een jurist grondzaken en vastgoed voor 20-24 uur per week, met minimaal één tot twee dagen per week op locatie.

Als jurist grondzaken en vastgoed werk je zelfstandig en samen met de andere juristen grondzaken en vastgoed aan juridische vraagstukken binnen grondzaken en vastgoed. Je beoordeelt en maakt overeenkomsten en vertaalt beleidsdoelen naar juridisch houdbare oplossingen. Daarnaast ben je een sparringpartner voor bestuurlijke opdrachtgevers, projectleiders en betrokken afdelingen.

Taken

  • Adviseren vanuit een juridisch perspectief over vastgoedtransacties en gebiedsontwikkelingen, in de breedste zin van het woord;
  • Opstellen en beoordelen van overeenkomsten op het gebied van gebiedsontwikkelingen en uitgifte van grond en vastgoed, zoals koop-, huur-, erfpacht-, opstalrecht- en anterieure overeenkomsten;
  • Adviseren over vragen met betrekking tot het Didam-arrest;
  • Juridisch ondersteunen van verwervings- en uitgifteprocessen, tot en met de notariële afwikkeling;
  • Onderhandelen met externe partijen, zoals ontwikkelaars en woningbouwverenigingen;
  • Signaleren van juridische risico's en waarborgen van juridische kaders binnen projecten.

Knock-outcriteria
1. Inschrijver voldoet aan de uitvoeringsvoorwaarde (géén ZZP’er);
2. Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar als jurist grondzaken en vastgoed binnen de decentrale overheid of bij een adviesbureau gericht op het publieke domein;
3. Aantoonbare ervaring met het geven van juridisch advies op het gebied van grondzaken en vastgoed en het opstellen en beoordelen van grond- en vastgoedcontracten;
4. Aantoonbare kennis van wet- en regelgeving op het gebied van grondzaken en vastgoed, waaronder het Didam-arrest (duidelijk benoemd in cv of motivatie).

Gunningscriteria (beoordeeld door Flextender, totaal 100 punten)
5. Persoonlijke motivatie (25 punten): Waarom ben je geschikt voor deze opdracht? Wat trekt je aan in de inhoud en context? Deze motivatie is door de kandidaat zelf geschreven;
6. Aantoonbare ervaring met politiek-bestuurlijk gevoelige grondzaken- of vastgoeddossiers (50 punten);
7. Samenwerking in multidisciplinaire teams (25 punten): Beschrijf hoe je samenwerkt met bijvoorbeeld projectleiders of vastgoedadviseurs, en hoe je juridische input integraal inbrengt.

Competenties

  • Je herkent bestuurlijke en juridische gevoeligheden en adviseert daarin zorgvuldig;
  • Je communiceert helder over juridische kwesties en geeft overtuigend en begrijpelijk advies;
  • Je bent zelfstandig, proactief, oplossingsgericht en zoekt afstemming met relevante betrokkenen.

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de cv’s op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.

De kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht €1,90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr.
Is hybride werken mogelijk: Ja.

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 18 december 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 12 december 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • Voor de toegang verlening tot alle systemen bij de Gemeente Ede is het verstrekken van een geboortedatum noodzakelijk. Deze zal worden opgevraagd bij de telefonische voorlopige gunning, en zal door Flextender uitsluitend worden verwerkt voor dit doel en wordt niet opgeslagen voor andere doeleinden.
  • Als onderdeel van de aanbestedingsprocedure vindt een screening plaats op integriteit, betrouwbaarheid en zelfstandigheid. Deze screening omvat onder meer een online controle van openbare bronnen en een beoordeling van de arbeidsrelatie conform de Wet DBA. De screening is verplicht en wordt uitgevoerd vóór gunning. De resultaten kunnen leiden tot uitsluiting van deelname.

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot maandag 1 december 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op dinsdag 2 december 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot dinsdag 9 december 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Laatste opdrachten

Bekijk alle opdrachten