Terug naar organisaties

Gelders Archief

Ondernemen en vernieuwen op het gebied van (historisch) informatiebeheer zitten in ons bloed. We zijn één van de grootste archiefinstellingen van Nederland. We beheren archieven voor het Rijk, de provincie Gelderland, vijf gemeenten in de regio Arnhem, een waterschap en particulieren. Archieven zijn onmisbaar voor het functioneren van de democratie, een open overheid, de rechten en plichten van burgers en onderzoek naar het verleden. We maken ons sterk voor een uitstekende (online) dienstverlening, goede toegankelijkheid van informatie van kortgeleden en uit het verre verleden en modern digitaal informatiebeheer.

Onze medewerkers kennen de kracht van archieven. Ze zetten zich graag in voor onze partners en ons publiek. Je vindt bij ons een fijne werksfeer en geïnspireerde collega’s. Je hebt bij ons veel ruimte voor eigen inbreng.

Het Gelders Archief is een eeuwenoude organisatie, die goed op de digitale toekomst is voorbereid. Informatie over onze organisatie en wat we precies doen, vind je op www.geldersarchief.nl.

De samenleving verandert snel

Digitale ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op. Wij als archiefbeheerders willen te midden van die jachtige veranderingen een stabiele en innovatieve kracht zijn. Dat doen we met digitaal informatiebeheer en de ontwikkeling van een e-Depot.

Met gratis scannen op verzoek helpen we duizenden belangstellenden. Jaarlijks maken we ongeveer twee miljoen scans van documenten uit onze collectie. Geïnteresseerden kunnen scans aanvragen uit vele honderden archieven van overheden en particulieren.

  • Rachel Westerveld

    “Er ligt hier zoveel informatie over wie we zijn en waar we vandaan komen. Het is echt een schatkist. Alles wat ik hier doe als publieksadviseur heeft te maken met het goed vindbaar maken van onze collectie. Ik vind het heel bijzonder om daar deel van uit te mogen maken.”

Onze collega Rachel vertelt je meer over haar werk bij het Gelders Archief.

  • Leon Leenders

    “Ik vind mijn werk bij het Gelders Archief uitdagend, omdat we veel verschillende technieken gebruiken. We bedenken bijvoorbeeld met welke softwareprogramma’s we werken voor de hele organisatie. Ik krijg veel ruimte voor eigen initiatief en ontwikkeling, zowel persoonlijk als professioneel.”

  • Dennis van Noort

    “We zijn graag gesprekspartner en adviseur voor de overheid op het gebied van informatiebeheer en -huishouding en niet alleen toezichthouder. Actief betrokken zijn bij de creatie en de bron van overheidsinformatie vind ik essentieel voor duurzaam beheer en toegankelijkheid van overheidsinformatie.”

Solliciteren in Coronatijd  

Solliciteren is voor veel mensen een spannend proces, zeker in coronatijd. We merken dat er veel vragen zijn hoe solliciteren in deze tijd bij ons gaat. Hoe ziet het sollicitatieproces eruit? En hoe gaat het daarna met inwerken? Je leest het hier!  

 Het sollicitatiegesprek

Het eerste gesprek vindt in de regel digitaal plaats via Teams. Een tweede gespreksronde proberen we vaak wel fysiek op kantoor te doen.  

De inwerkperiode  

Tijdens de inwerkperiode kom je vrij veel naar kantoor. Ons kantoor is heel ruim opgezet en er werken heel veel mensen thuis, waardoor het inwerken op kantoor veilig kan gebeuren. 

Op je eerste werkdag, word je opgevangen door je leidinggevende of buddy. Je wordt rondgeleid en wegwijs gemaakt in de organisatie. Met een deel van de collega’s maak je fysiek op kantoor kennis, met een ander deel via MS-Teams. 

 Uitleg over de systemen waar we mee werken, krijg je op kantoor. Om thuis goed te kunnen werken, krijg je een Laptop en toebehoren in bruikleen. 

Vanwege het vele thuiswerken heb je wat minder “intermenselijk” contact met je nieuwe collega’s. Dit kan wel eens wat onwerkelijk overkomen, maar gelukkig is er altijd de mogelijkheid om naar kantoor te komen om mensen fysiek te ontmoeten!