Jeroen: “De impact die ik in mijn eigen omgeving kan hebben, de flexibiliteit die mij geboden wordt en de doorgroeimogelijkheden naar andere financiële functies vind ik heerlijk.”
Jeroen begon 4 jaar geleden bij Werkorganisatie Druten Wijchen als Adviseur Financieel Beheer en ziet zichzelf hier niet snel weggaan. “Na eerst een aantal jaren in de accountancy gewerkt te hebben, heb ik nog een jaar of vijf bij een toeristische marketingorganisatie gewerkt. Deze organisatie had al veel te maken met gemeentelijke- en provinciale overheden. Hier werkte ik al mee om mijn lokale omgeving te verbeteren. Door mijn werkzaamheden daar werd mijn nieuwsgierigheid voor het werken bij een lokale overheid aangewakkerd. Het leek mij erg mooi om nog meer te kunnen bijdragen aan de gemeente waar ik zelf leef.”
Een veelzijdige functie
“Als Adviseur Financieel Beheer ben ik het aanspreekpunt van mijn teamleden: ik help hen bij problemen, gecompliceerde taken en bij vraagstukken waar meerdere teams bij betrokken zijn. Daarnaast bewaak ik de kwaliteit van onze financiële administraties en verbeter ik de werkprocessen die onze financiële administraties raken. Ik ben ook verantwoordelijk voor de jaarrekeningen van onze organisatie, samen met mijn directe collega. Tot slot adviseer ik ook nog over fiscale vraagstukken binnen de BTW en Loonbelasting.”
Jeroen kan zijn jaar opdelen in twee delen. “De eerste helft van het jaar ligt de nadruk met name op de vijf jaarrekeningtrajecten die er binnen onze organisatie lopen. Ik ben dan in de weer met het opmaken en controleren van de jaarrekeningdossiers of help collega’s met gecompliceerde balansposten. Daarnaast zorg ik ervoor dat de benodigde informatie bij de collega’s binnen de organisatie wordt opgehaald en dat die informatie vervolgens op de juiste wijze in de jaarrekening wordt opgenomen. Vervolgens begeleid ik samen met mijn collega de accountantscontroles van de vijf jaarrekeningen. Als die zijn afgerond is het tijd voor vakantie en komt mijn focus te liggen op het verbeteren van de werkprocessen. Zo maken wij nog niet optimaal gebruik van onze financiële applicaties en kunnen we ook op andere manieren slimmer en beter werken met behulp van verdere automatisering en betere vastleggingen.”
Veel vrijheid vanuit de organisatie zorgt dat Jeroen zijn eigen agenda in kan delen
Deze drukke dagen wisselt Jeroen af met thuiswerken. “Binnen Werkorganisatie Druten Wijchen is de verhouding thuis- en kantoordagen 50/50. Hierdoor heb ik tijdens kantoordagen veel meer overleggen dan op mijn thuiswerkdagen. Tijdens deze thuiswerkdagen heb ik dan ook meer tijd om besproken zaken van een eerdere kantoordag uit te werken zonder dat ik daarbij veel gestoord word.”
Dit vindt hij dan ook een van de fijnste aspecten aan de arbeidsvoorwaarden van het werken bij de lokale overheid. “Naast prima salarisvoorwaarden vind ik dit het fijnste aspect van de arbeidsvoorwaarden de flexibiliteit in de werk-/privébalans. Bij ons kun je nagenoeg je hele werkrooster zelf indelen. Wanneer er bijvoorbeeld vanuit de basisschool van mijn kids gevraagd wordt om ergens mee te rijden, dan kan ik vaak wel. Ik blok de uren in mijn agenda voor afspraken, ga mee en werk die uren op een ander moment in de week. Dat kan dan desnoods ’s avonds of in het weekend als mij dat beter uitkomt.”
Maar dat is zeker niet het enige wat Jeroen fijn vindt aan zijn baan. Hij krijgt ook veel energie van de projecten waar hij mee bezig is geweest. Een daarvan gaat over het Individueel Keuze Budget, wat je krijgt wanneer je bij de overheid werkt. “Ik krijg vooral veel energie van een project afronden. Dat kan het soepel laten verlopen van een accountantscontrole zijn, maar ook de implementatie van een nieuwe werkwijze. Een mooi voorbeeld daarvan is de nieuwe IKB-regeling die vanaf 2025 bij ons van kracht wordt. Ik zag dat wij als organisatie een groot gedeelte van onze vrije ruimte binnen de werkkostenregeling onbenut lieten en dat veel collega’s hun IKB-budget onder aftrek van loonbelasting lieten uitbetalen. Erg zonde omdat je hiermee als werknemer een belastingvoordeel misloopt. We hebben vervolgens gekeken welke mogelijkheden we onze collega’s konden bieden om een groter deel van die uitruil “bruto is netto” te laten worden. Hierbij heb ik de financiële analyse voor mijn rekening genomen. En dat is gelukt, we hebben de uitruilmogelijkheden per 1-1-2025 uitgebreid. Daarnaast maak ik nu aan het einde van elk jaar een prognose om te bekijken welk gedeelte van de vrije ruimte er nog beschikbaar is zodat dat door de collega’s kan worden uitgeruild. Op deze manier kunnen mijn collega’s en ik zoveel mogelijk belastingvoordelen behalen bij de besteding van ons IKB-budget.”
Trots
Zo heeft Jeroen met zijn ervaring binnen accountancy al veel meer processen kunnen optimaliseren binnen de organisatie. “Ik kwam in een team terecht waarbij mijn collega’s veel ervaring hadden bij de lokale overheid. Ik denk dat ik met mijn werkervaring binnen het bedrijfsleven een aantal processen flink heb kunnen optimaliseren. Door op een andere manier naar het probleem te kijken kom je samen tot een betere oplossing. Het is dan ook mijn uitdaging om die scherpte te blijven houden en kritisch te blijven op de manier van werken zoals we die nu gewend zijn. Ik probeer me daar wel in te blijven ontwikkelen door workshops te volgen, te sparren met collega’s van andere gemeenten en contact te houden met vakgenoten buiten de overheid. Gelukkig biedt Werkorganisatie Druten Wijchen mij daar ook voldoende ruimte voor en stimuleert zij dit ook door hier voldoende tijd en budget voor vrij te maken.”
“Het meest trotst ben ik op het feit dat ons team veel meer is gaan samenwerken met elkaar. Er is veel meer begrip voor elkaars situatie en we helpen elkaar wanneer iemand even niet aan al zijn of haar taken toekomt. Dat was bij mijn start nog niet het geval. Dit heeft geleid tot een beter financieel beheer van onze organisaties en de daaruit vloeiende verantwoordingen via de jaarrekening die sterk verbetert is” aldus Jeroen.
Jeroen ziet zichzelf hier nog jaren werken
Er heerst dus een fijne en informele werksfeer bij Werkorganisatie Druten Wijchen. “We werken met zelfsturende teams en hebben enkel een domeinmanager als hiërarchische laag boven ons werken. Met mijn manager ervaar ik eenzelfde informele band als die met mijn overige collega’s. Hij is ook erg benaderbaar en maakt tijd voor me vrij wanneer dat nodig is.”
“Met een leuke personeelsvereniging die elke maand weer een nieuwe activiteit organiseert, een nieuwjaarsfeest en teamuitjes, blijft de sfeer ook erg prettig en leer je je collega’s ook op een andere manier kennen dan alleen van kantoor.”
“Ik zie mezelf dan ook nog jaren voor Werkorganisatie Druten Wijchen werken. De impact die ik in mijn eigen omgeving kan hebben, de flexibiliteit die mij geboden wordt met opgroeiende kinderen, de doorgroeimogelijkheden naar andere financiële functies vind ik heerlijk.”