Terug naar overzicht

Handleiding voor kandidaten met een afstand tot de arbeidsmarkt

In deze handleiding geven we jou als kandidaat of je begeleider handvatten voor het opstellen van een inclusief LinkedIn profiel. Wat is een afstand tot de arbeidsmarkt? Een afstand tot de arbeidsmarkt betekent dat je stap naar nieuw werk wordt belemmerd, waardoor je wat extra ondersteuning kunt gebruiken in je zoektocht naar een (nieuwe) baan.

Inrichten van jouw LinkedIn profiel

Stap 1: De profielfoto

Met je profielfoto laat je zien wie jij bent. Een leuke en spontane foto trekt de aandacht. Het is de eerste indruk. Zorg ervoor dat recruiters en/of werkgevers je in je ogen kunnen aankijken. Kies voor een professionele uitstraling, maar blijf jezelf!

#Open to work

Je kan er voor kiezen om in je profielfoto te laten zien dat je beschikbaar bent voor werk. De term #Open to work komt er dan in te staan. Dit kan je als volgt instellen: Kies voor profiel weergeven ➜  profiel onderdeel toevoegen ➜introductie ➜ vacaturevoorkeuren aangeven ➜ Kies vervolgens om dit te delen met alle LinkedIn leden ➜ toevoegen aan je profiel.

Stap 2: Achtergrondfoto

De achtergrond foto kan je profielfoto en professionaliteit versterken. Kies altijd iets dat bij je past en je vakgebied ondersteunt.

Stap 3: Kopregel

In de kopregel vermeld je de belangrijkste termen die jouw huidige functie weergeven. Wanneer je (ander) werk zoekt en dat kenbaar wilt maken, plaats dan als laatste de term “Beschikb@@r” in de kopregel. Wanneer je de afstand tot de arbeidsmarkt niet wilt benadrukken, dan gebruik je de term “Beschikbaar”.

Stap 4: Persoonlijke presentatie (info)

In de persoonlijke presentatie laat je zien wat jou uniek maakt. Probeer hier te benadrukken waar je kwaliteiten liggen en benoem waar dit uit blijkt. Laat zien wat jij voor de werkgever kan betekenen of welk probleem jij oplost!

Stap 5 Randvoorwaarden werk(omgeving)

Inclusieve werkgevers zijn bereid om aanpassingen te doen in de werkomgeving of het werk. Vanuit deze gedachte kan je er voor kiezen om randvoorwaarden bij je persoonlijke presentatie te vermelden. Het gaat hier om de minimale eisen die nodig zijn om het werk goed uit te kunnen voeren. Het uitgangspunt blijft dat je je kwaliteiten als professional wilt benadrukken en niet de belemmeringen die er zijn.

Voorbeelden randvoorwaarden werkomgeving:

  • Rolstoel toegankelijk
  • Hulphond toegestaan
  • Invalide toilet
  • Draagvlak in het team
  • Interne jobcoach (HARRIE)

Stap 6: Keywords op je persoonlijke presentatiepagina

Gebruik keywords op je persoonlijke presentatiepagina om jezelf vindbaar te maken. Kies termen die aansluiten bij je vakgebied. Wanneer je een afstand tot de arbeidsmarkt hebt en op zoek bent naar werk, noem hier dan ook het keyword: “Beschikb@@r”. Val je onder de wet Banenafspraak dan kan je er voor kiezen om dat hier op te nemen.

Keywords: Re-integratie | Jobcoach | Loopbaancoach | WMO consulent | Banenafspraak | LKS | beschikb@@r | Sociaal Domein | Gemeente | Overheid | Inclusie | VN verdrag | Dagbesteding