Transitiemanager IT-werkplek en infradiensten
- Standplaats Provinciehuis te Arnhem en in overleg thuiswerken
- Aanvang opdracht 02 december 2024
- Einde opdracht 30 november 2025
- Verlenging 4 x 6 maanden
- Reageren t/m 27 oktober Je hebt nog 22 dagen
- Plaatsingsdatum 30 september 2024
Uren per week
32 - 36 uurOpdracht omschrijving
Gelderland, de mooiste provincie van Nederland! Elke dag werken we in de grootste provincie van Nederland samen met 1800 medewerkers om Gelderland mooi, schoon, welvarend en gaaf te houden. We doen dit met veel inzet, motivatie, kennis en kunde en uiteraard samen met allerlei organisaties en andere partijen. Samen zoeken we telkens naar nieuwe passende oplossingen voor complexe maatschappelijke opgaven zoals energietransitie, mobiliteit of milieu. Dit maakt ons werk uitdagend, interessant en zinvol.
Er komen veel en belangrijke ontwikkelingen op de provincie af die veelal verbonden zijn met digitalisering en de informatiesamenleving. Wetgeving die een digitaliseringsopdracht voor de provincie tot gevolg heeft, aangepaste werkprocessen, toenemende (keten-)samenwerking met partners, inwoners en organisaties uit de provincie die allen van ons verwachten dat we onze diensten digitaal aanbieden. Ook de invloed van nieuwe technologie en data op ons werk bij de provincie wordt met de dag groter.
De afdeling Informatievoorziening en Automatisering (I&A) van de provincie Gelderland is verantwoordelijk voor de ontwikkeling en uitvoering van het provinciale ICT-beleid. De afdeling zorgt ervoor dat elke medewerker van de provincie zich met behulp van ICT-middelen onbelemmerd kan richten op de uitvoering van zijn of haar kerntaak en ondersteunt de organisatie bij het (her)inrichten van hun processen bij digitaliseringsvraagstukken. Het team Regie van de afdeling I&A voert regie over alle ICT-leveranciers, zowel interne als externe, ondersteunt het samenwerken tussen leveranciers en het combineren van hun diensten tot een naadloze, ‘end-to-end’ dienstverlening
Vanwege het aflopen van het contract met onze huidige IT-outsourcingspartner heeft de provincie Gelderland het dienstenportfolio voor IT-werkplek en -infrastructuurdiensten opnieuw aanbesteed. Waar we tot op heden werken met één leverancier voor alle diensten gaan we in 2025 toe naar een multivendor-model. Begin 2025 moeten een drietal nieuwe contracten geïmplementeerd worden en een beperkt aantal diensten ge-insourced worden. Daarna volgt de uitfasering van Citrix en van het datacentrum als gevolg van de transitie naar public cloud diensten (transitie naar public cloud is niet in scope van deze opdracht).
Verantwoordelijkheden
De Transitiemanager is verantwoordelijk voor de succesvolle transitie van IT-werkplek en -infrastructuur diensten van de huidige IT-leverancier naar nieuwe IT-leveranciers (extern/intern). Dit omvat het plannen, coördineren, en beheren van alle activiteiten die nodig zijn om een naadloze overgang te waarborgen zonder onderbreking van de dienstverlening. De Transitiemanager rapporteert aan de teammanager Regie en werkt nauw samen met het regieteam, de interne IT-teams, de latende IT-leverancier, en de nieuwe IT-leveranciers. De functie vereist afstemming met diverse belanghebbenden binnen de organisatie.
De taken en verantwoordelijkheden van een transitiemanager bestaan met name uit:
- Het planmatig/projectmatig voorbereiden van de transitie van werkplek- en infrastructuurdiensten (netwerkdiensten, managed securitydiensten, managed werkplekdiensten, servicedeskdiensten en core-infradiensten) op basis van de door inschrijvers (van de Europese aanbesteding voor werkplek- en infradiensten) ingediende transitieplannen.
- Coördineren van transitieactiviteiten tussen de huidige IT-leverancier, nieuwe IT-leveranciers en interne teams van de afdeling I&A van de provincie Gelderland.
- Risicomanagement: identificeren, beoordelen en beheren van risico's en issues die de transitie kunnen beïnvloeden en het ontwikkelen van mitigerende maatregelen om risico's te beheersen.
- Stakeholdermanagement: communiceren met alle relevante stakeholders om ervoor te zorgen dat er transparantie is in de voortgang, uitdagingen en successen van de transitie; fungeren als het primaire aanspreekpunt voor alle vragen en zorgen met betrekking tot de transitie.
- Samenwerking met de staande regie-organisatie op het gebied van contractmanagement, servicemanagement en changemanagement om de nieuwe diensteverlening volgens de gekozen methodiek (SIAM) aan te kunnen sturen.
- Monitoring en rapportage: regelmatig rapporteren aan het management over de voortgang, knelpunten en beslispunten volgens de bestaande methodiek van de provincie Gelderland.
- Gedurende de tweede helft van de opdracht het planmatig/projectmatig voorbereiden en uitvoeren van de uitfasering van Citrix en datacentrum diensten (de lopende transitie naar public-cloud diensten die hieraan ten grondslag ligt is geen onderdeel van de opdracht).
- Coördinatie, risicomanagement, changemanagement, stakeholdermanagent, samenwerking, rapportage etc die verbonden is met de tweede helft van de opdracht.