Terug naar overzicht

Leergang arbeidsmarktcommunicatie

Arbeidsmarktcommunicatie… Dat voelt soms als een containerbegrip waar van alles onder valt en vooral heel veel tijd kost om goed neer te zetten. Toch beseffen we allemaal dat het essentieel is in de huidige arbeidsmarkt. In een markt waar de kandidaat het voor het uitkiezen heeft, wil jij als werkgever duidelijk laten zien wie je bent en waar je voor staat. Wij helpen je om deze boodschap scherp te krijgen. En om die vervolgens te vertalen naar tekst, beeld en daarbij de juiste kanalen in te zetten om jouw kandidaat aan te spreken.

Speciaal voor onze aangesloten werkgevers heeft Werken in Gelderland de leergang Arbeidsmarktcommunicatie ontwikkeld. In vier masterclasses en inspiratiesessies nemen wij jou mee in verschillende aspecten van arbeidsmarktcommunicatie. Het doel van al deze sessies is dat jij de aangeboden kennis gelijk kan omzetten naar concrete acties. Zo heb jij na vier sessies een stevig fundament staan dat je verder kan uitbouwen.

Het mooie is, je volgt deze sessies samen met regio-collega’s van andere overheden. Samen vormen jullie een groep waarmee je veel ervaringen en voorbeelden uitwisselt.

Na deze vier masterclasses:

  • Heb jij het fundament staan voor jouw Werkenbij-pagina
  • Kan jij scherpe keuzes maken voor tekst en beeld die passend zijn bij jouw werkgeversmerk
  • Krijg jij een individuele sessie met Werken in Gelderland om je Werkenbij-pagina te optimaliseren
  • Schrijf jij wervende vacatureteksten voor verschillende doelgroepen
  • Krijg jij toegang tot het vernieuwde vacatureformat van Werken in Gelderland
  • Weet jij hoe je sociale media slim kan inzetten om jouw doelgroep te bereiken
  • Krijg je inzicht in het vergroten van jouw vijver door competentiegericht en inclusiever te selecteren
  • Heb jij een mooi netwerk opgebouwd met regio-collega’s

Op het programma

  • Masterclass: Jouw werkgeversmerk

    Een duidelijk werkgeversmerk is het fundament van jouw arbeidsmarktcommunicatie. Waar sta jij voor als organisatie en als werkgever? Welke belofte wil jij maken aan jouw (potentiele) medewerkers?

    In deze training gaan we jouw belofte omzetten naar tekst. Daarnaast helpen we je om met deze boodschap passende testimonials te creëren, briefings te ontwikkelen voor fotografie en video en jouw Werkenbij-pagina te optimaliseren.
    Na deze masterclass is het vervolgens veel makkelijker om in de rest van deze leergang keuzes te maken die passen bij de uitstraling van jouw organisatie.

    Voor deze training krijg jij een korte voorbereidende opdracht om de waarden, ervaringen van medewerkers en unieke voordelen van jouw organisatie in beeld te krijgen.

  • Masterclass: Sterke vacatureteksten

    Jouw vacaturetekst is jouw visitekaartje, daarmee wil je de juiste kandidaat aanspreken én activeren. Tijdens deze training ga je gelijk aan de slag met het optimaliseren jouw vacaturetekst(en). We nemen je mee in de volgende thema’s:

    • De basisprincipes van een sterke vacaturetekst
    • Inzichten doelgroepen en de functie-inhoud
    • Je werkgeversmerk verwerken in de tekst
    • Aandacht voor SEO en taalgebruik
    • Opbouw van je ideale vacaturetekst

    Uniek aanbod Werken in Gelderland:
    Doe je mee aan deze training? Dan krijg jij vervolgens toegang tot ons vernieuwde vacature ontwerp. In deze training leggen we je uit hoe dit format werkt en welke nieuwe mogelijkheden je hebt om je vacatures nog beter in de markt te zetten.

    Tip: Deze masterclass is ook los te volgen. Aangezien we deze sessie digitaal aanbieden, hebben we meer plekken beschikbaar.

  • Masterclass: Bereik jouw doelgroep

    De tijd om vacatures online te zetten en dan af te wachten is voorbij. Het aantal actief werkzoekenden is laag, dus moet je zijn waar jouw doelgroep is. In deze masterclass neemt onze online specialist Rico jou mee in de slimmigheden, do’s en don’ts van sociale media. In deze masterclass komen de volgende thema’s aan bod:

    • Online arbeidsmarktcommunicatiestrategie: welke keuzes maak jij?
    • De mogelijkheden én uitdagingen van LinkedIn
    • Medewerkers inzetten als online ambassadeurs op LinkedIn
    • Betaalde producten binnen het LinkedIn-ecosysteem
    • Arbeidsmarktcommunicatie op andere social media: kans of kansloos?
    • Van contentstrategie naar contactstrategie: zo hou je kandidaten betrokken
    • Arbeidsmarktcommunicatie vs. corporate communicatie
    • Inspiratie: zo werft de Rijksoverheid via social media

    Daarnaast zetten we ook in op laagdrempelige ontmoetingen. Zo kan jij al in contact komen met je doelgroep vóórdat je je vacature online plaatst. Maak gebruik van deze slimme manier om de latent werkzoekenden te verleiden.

  • Masterclass: Vergroot je vijver met competentiegericht en inclusief selecteren

    Een lege vijver? Wel als je het welbekende schaap met de vijf (of misschien wel zes) poten zoekt. Vergroot je vijver door competentiegericht en inclusief te selecteren. De twee belangrijkste voordelen op een rij:

    • Alle kandidaten maken evenveel kans en voelen zich eerlijk beoordeeld. Op lange termijn heeft dit veel positieve effecten op jouw imago als werkgever.
    • Je vergroot de vijver, omdat je niet kijkt naar cv, maar naar kwaliteiten. Zo verkleinen we de mismatch op de arbeidsmarkt.

    In deze masterclass staan de volgende onderwerpen centraal:

    • Inzicht in de werking van onze bias. Waarom kunnen we niet alleen op onderbuikgevoel selecteren?
    • Inzicht in het creëren van een eerlijk en inclusief beoordelingssystematiek.
    • Allemaal leuk en aardig: Maar hoe werkt dit écht in de praktijk? En wat levert dit onze organisatie op? En welke valkuilen kan je het beste vermijden?

Volg daarnaast verschillende inspiratiesessies…

Naast deze intensieve masterclasses kan jij ook nog verschillende inspiratiesessies volgen. Deze zijn digitaal en maximaal 30 minuten. Tijdens elke inspiratiesessie staat weer een ander thema centraal. Laat je inspireren door andere manieren van werven, selecteren en communiceren. Deze sessies zijn ook los te volgen.

Kosten en locatie

Deze leergang Arbeidsmarktcommunicatie is speciaal ontwikkeld voor de aangesloten werkgevers van Werken in Gelderland. Ben jij lid van Werken in Gelderland? Dan kan jij deze geheel kosteloos volgen.
Drie van de vier sessies vinden op locatie plaats. Dat komt omdat wij voor deze onderwerpen de interactie en verdieping belangrijk vinden. Zo kunnen we jou beter helpen met jouw vragen en in gesprek met elkaar om ook van elkaar te leren.

Alle fysieke masterclasses zijn in regio Arnhem/Nijmegen en goed te bereiken met zowel auto als ov.

Aanmelden

Wil jij deze unieke leergang volgen? Dan kan je je hier aanmelden. Doe dat snel want er zijn beperkte plaatsen beschikbaar. Je meldt je daarmee aan voor alle vier de masterclasses. Zo zorgen we voor verdieping in de trainingen.

Wil je je opgeven voor afzonderlijke masterclasses?
Dat kan alleen als er plekken over zijn. Deelnemers die alle vier de masterclasses volgen, hebben voorrang. Toch interesse in maar één van de onderwerpen? Geef je dan op via l.lobhard@nijmegen.nl, dan zetten we je op de reservelijst.

Onze experts

  • Chantal van Kuyen

    Chantal van Kuyen is eigenaar van Employer Brander. Ze is specialist in employer branding en werkgeluk. Met haar team versterkt ze werkgeversmerken, creëren ze sterke arbeidsmarktcommunicatie en geven ze heel veel verschillende trainingen. Van vacatureteksten en referral recruitmentplannen tot een training om je werkgeluk te vergroten: alles draagt eraan bij om werkgevers te laten transformeren in sterke merken.

    “We vinden het heel erg leuk om onze kennis te delen. Kennis die we dagelijks opdoen tijdens onze projecten. Vanuit onderzoeken binnen verschillende organisaties. Ook wij leren dus nog elke dag.

    Ik breng ook graag mijn enthousiasme voor mijn vak aan je over. En wat is dan een beter moment dan tijdens een training? Ik hoor graag waar je tegenaan loopt en hoe ik je verder kan helpen. Laten we samen aan de slag gaan!”

  • Rico den Boer

    Rico den Boer is Senior Online Consultant en Managing Partner van Buzzzle communicatie en participatie B.V. Dit online communicatiebureau ondersteunt organisaties in de (semi-)publieke sector met de inzet van online communicatie in het algemeen en social media in het bijzonder. Arbeidsmarktcommunicatie krijgt – met de alsmaar krapper wordende arbeidsmarkt – daarin steeds een prominentere rol. Buzzzle ondersteunt op dit moment Werken in Gelderland, maar ook de Rijksoverheid bij het online tonen van je werkgeversmerk en het werven van geschikte kandidaten door effectieve inzet van social media.

  • Lars van Boxel

    Lars is geboren en getogen in Arnhem, als één van een drieling. Hij heeft bedrijfskunde HRM gestudeerd aan de HAN, vervolgens in de minorfase verdiepende opleidingen gevolgd richting strategisch recruitment en selectiepsychologie (Avans Hogeschool).  Daarna verder bekwaamd in o.a. Internet Recruitment (sourcing blackbelt) en Social Media Management (bachelor).

    Vóór gemeente Arnhem heeft Lars  werkervaring opgedaan in een complexe en krappe arbeidsmarkt. Dat heeft hij gedaan in zowel detachering, W&S als MVO-projecten. Verder was hij verantwoordelijk voor de visie, implementatie en uitvoering van 11 vestigingen. Zijn huidige rol is een mix van beleid, sturen op resultaat, hunten, selectie, arbeidsmarktcommunicatie/marketing en het verbinden en committeren van stakeholders.

    “Ik ben enthousiast over het drijven van een strategie die de kans op het succesvol werven en aanhouden van (toekomstig) talent vergroot. Ik denk in verandering, verbetering en lever daar graag een actieve bijdrage aan. Ik ben op mijn best als het team nieuwe zaken moet oppakken of uitdenken. Binnen het team ben ik vaak de vrije geest, of anders de ondersteuner van nieuwe, onorthodoxe aanpakken. Ook leg ik dwarsverbanden naar andere disciplines.”